El-båt som ikke flår lommeboken
Svenske X Shore mener de har brutt en barriere med nyheten X Shore 1: Her er en overkommelig priset, rask el-båt med akseptabel rekkevidde.
Den 21 fot lange, svenskproduserte modellen kommer i to utførelser, en åpen versjon og en versjon med et enkelt tak, og båten skal være god for en toppfart på 30 knop. Marsjfarten blir meget akseptable 20 knop, og da skal det 63 kWh store batteriet gi grei rekkevidde.
Men både i pressemeldingen og på nettsidene er konkrete detaljer om rekkevidden i ulike hastigheter mangelvare. X Shore anfører kun inntil 50 nautiske mil i «lavere hastigheter».
Båtbyggeren har jobbet mye for å få ned vekten på X Shore 1, og mener at nyheten skal kunne klare seg fint med kun ett batteri der storesøsteren X Shore Eelex 8000 har to. I tillegg er altså prisene gunstige, i alle fall sammenlignet med de fleste andre el-båter: X Shore 1 vil koste fra 99 000 euro uten moms. I praksis vil dette trolig si rundt halvannen million kroner for ferdig levert båt med litt ekstrautstyr.
Motoren yter 125 kW, og med 22 kW lader tar det kun halvannen time å fylle opp batteriet fra 20 prosent til 80 prosent. Er det tilgang på hurtiglader vil dette ta under en time, mens en mer ordinær 7,3 kW-lader bruker 4,6 timer på jobben. Båten blir forberedt for å kunne lades via de fleste pluggstandarder og landstrømsystemer som måtte finnes i havner og marinaer.
Som på så mange andre el-båter har designerne sluppet seg litt løs fra vante konvensjoner for X Shore 1: Her er det åpen hekk med solseng og et relativt høyt skrog, kombinert med linjer som trekker litt veksler på gamle dagens skjærgårdskryssere - i alle fall på den åpne versjonen. Utgaven med et kort takoverbygg kan til gjengjeld utstyres med kalesjer som gjør det mulig å lukke båten mot elementene.
X Shore har dessuten også funnet plass til en liten lugar i forpiggen, med overnattingsmuligheter for to personer.
Ifølge produsenten skal nyheten komme i ordinært salg i 2023.