To nye fra Mercury:
Mercury utvider Avator-serien
Mercury har fått en hel del oppmerksomhet med sin lille el-påhenger 7.5e. Nå får motoren to storesøsken.
Igjen velger den amerikanske fabrikken maskinene nokså kryptiske typebetegnelser basert på omtrentlige «100W-enheter». Så der 7.5e yter 750 watt, eller rett under én hestekraft, skal Avator 20e og 35e yte 2200W og 3700W, målt på propellakslingen.
Takket være el-motorenes umiddelbare dreiemoment fra start mener Mercury de nye modellene akselerasjonsmessig kan sammenlignes med bensinmotorer som yter henholdsvis 5 og hele 9,9 hestekrefter.
Begge nyhetene veier 21,3 kilo, og i motsetning til den lille motoren har ikke 20e og 35e demonterbart internbatteri. De er dermed fysisk noe mindre enn 7.5e.
Utover dette er det klar familielikhet med 7.5e hva angår teknikk, styringssystemer, tilkoblingsmuligheter og display, og alle Avator-maskinene leveres både med rorkult eller fjernkontroll.
Avator 20e og 35e er utstyrt med 48V-motorer av typen TVFM (transverse flux). Ifølge Mercury er det første gang denne teknikken tas i bruk på båtmotorer.
Strømmen kommer fra et nytt 2300 Wh eksternbatteri, og for lengre rekkevidde kan inntil fire slike batterier kobles sammen via Mercury Power Center.
Batteriene er utviklet i samarbeid med velkjente Mastervolt. Standard ladetid er ti timer på 230V, men Mercury vil levere en 530W hurtiglader som halverer ladetiden. Fabrikken oppgir ikke mål og vekt for batteriene, som på bildene ser ut til å være på størrelse med en liten verktøykoffert. Heller ikke priser for batterier og motorer er i skrivende stund offentliggjort.
Ytterligere to el-motorer skal lanseres fra Mercury i løpet av året.