Vil ta grep for å øke sikkerheten til sjøs
Sjøsikkerheten var tema under Stortingets spørretime onsdag. Båtliv var tilstede.
Monica Meland svarte under Spørretimen at mange tiltak er blitt satt i gang. Vestforbudet som ble vedtatt i fjor, og som nå er under evaluering. Holdningskampanjer for fisketurister, revidert båtførerprøve er tiltak som er satt i gang for å redusere ulykken til sjøs.
Ikke nok
Det er 476 omkomne i sammenheng med bruk av fritidsbåter siden 2002. Det er seks ganger flere dødsulykker enn i skipsfarten.
– Vi må se hva som blir gjort i våre naboland. I Sverige er det langt færre dødsfall med bruk av fritidsbåter. Vi må ta organisatoriske grep. Nå er det for mange organisasjoner som holder på med sitt. Det er for mye prat, og for lite fakta og tiltak, mener Rommetveit.
Trenger ikke å bli dyrt
Sjøfartsdirektoratet og Kystverket har store budsjetter, men bruker svært få kroner på fritidsbåter. Endre Solvang i KNBF mener at resurser kan brukes annerledes, og at for fem millioner kroner i året ville det vært mulig å hente inn data og føre en bedre statistikk over ulykker med fritidsbåter.
– Vi har 300 båtbranner hvert år, men det er ingen som undersøker om hvordan disse brannene oppstår, data som kan bli brukt for å hindre flere branner, mener Solvang.
Solvang savner også at beslutningstakerne lytter til bransjen og båtfolket.
Politisk støtte
Magne Rommetveit forbereder nå et representantforslag for Stortingen for å øke sikkerheten til sjøs. Han håper å få politisk støtte fra flere partier, og har tro på å få flertallet med seg.
I dette forslaget vil det bli anbefalt at ansvaret for sikkerheten for fritidsbåter blir konsentrert.
Antall dødsulykker med fritidsbåt har økt kraftig i år.
LES: Vanntett mobil redder liv på sjøen
30 personer døde i forbindelse med bruk av fritidsbåt i Sverige. De fleste var alene i båten.
LES: Svenskene tillater deling av dybdemålinger
Ny teknologi gjør det enklere å få detaljerte dybdekart, men vi lever fremdeles i den kalde krigen.