Knop & Stikk
Spleisemannen: Flaggstikk
Terje Forsberg fra Sarpsborg har spleisa tau siden 1957. Nå lærer han bort de viktigste knutene som brukes til sjøs.
Flaggstikket tilhører skjøtefamilien og er en foretrukken knute om man skal skjøte sammen tau. Den fungerer selv om tauene er av ulike dimensjoner. Dersom dette er tilfellet skal det tynneste tauet slås over det tykkeste.
Øyet på det en tauet kniper egen part og krysset på det andre tauet. Desto høyere belastning, desto hardere er beknipingen. Det er en forutsetning av tauene ikke er under belastning bår knuten skal slås eller løsnes.
Strukturelt er flaggstikket svært nært pålestikket. Det knytes ved å tre det ene tauet gjennom øyet, rundt begge tauene som danner øyet og så føres tauet videre under egen fast part slik at det krysser seg selv.
Fordeler og ulemper
Flaggstikket kan skjøte flere tau etter hverandre på sikkert vis. Den er rask og enkel å slå samtidig som den er sterk. Det er den tradisjonelt vanlige knuten å bruke til å feste flagglina til øyet på flagget, derav flaggstikk.
Det er derimot utfordrende å slå knuten når tauene er under belastning. Når knuten er slått kan den ristes løs dersom tauene ikke er i spenn. Man kan kompensere for svakhetene ved å lage andre variasjoner av knuten.
Dobbelt flaggstikk: Gjør flaggstikket sikrere og gir mer stabilitet, samt lettere å åpne. Dobbelt flaggstikk slås ved å først føre et enkelt flaggstikk, men tampen føres under egen faste part to ganger. Knuten kan også slås med slipp, som gjør det lettere å åpne knuten selv under stor belastning.
Flagg
Flagg er som kjent en tøyduk med bestemte farger som vaier i vinden. Flagget har viktig symbolsk verdi og representerer nasjoner, organisasjoner og selskap, men blir i tillegg brukt som visuelle signaler - særlig til sjøs.
Internasjonale maritime signalflagg brukes dels for å angi bestemte bokstaver og dels for å angi en bestemt melding ved heising.
Nasjonalflagget følger med et stort sett regler man bør være oppmerksom på om bord i båt. Visste du at man for eksempel ikke er pliktig til å flagge når man befinner seg i innenlandsk farvann? Det Norske nasjonalflagget skal dessuten føres akter eller på babord side – hjertesiden.