Lanserer nye Suzuki DF 350 A
I dag lanserte Suzuki sin nye 350 hestekrefters utenbordsmotor i Boca Raton i Florida. Se Båtlivs bildespesial fra prøvekjøring.
Boca Raton, Florida
Toppsjefen i japanske Suzuki, Toshihirio Suzuki, var selv på plass og avduket nyheten i Boca Raton i Florida i dag: En splitter ny 350 hk utenbordsmotor, som ifølge sjefen selv er den ultimate firetakteren på markedet.
Noe av det spesielle med den nye DF 350 A er doble propellere (duoprop), som ifølge produsenten skal gi bedre grep i vannet, raskere akselerasjon og bedre styrepresisjon. Doble injektorer gir presis bensintilførsel og et unikt lufttilførselsystem på toppen av motoren sørger for nok kald luft uten at det kommer vann i motoren. Motoren har også høy kompresjon som sørger for høy ytelse og effektiv drivstofforbrenning, ifølge den japanske produsenten.
60 knop
Båtliv fikk prøvekjøre nyheten på vannet utenfor kysten av Florida. I typisk amerikansk stil kjørte vi en SeaVee 39 med fire 350-hestere på hekken. SeaVee er en åpen konsoll båt med tungt skrog for havfiske, og de fire motorene sparket oss fort opp i 60 knop.
– Suzuki er den beste 350-hesteren på markedet for litt større og tyngre båter, sier skipper Clint Saunders. Den doble propellen tar godt tak i vannet og gir rask akselerasjon. Den gir god styring, også under bakking (rygging).
Med på turen til Florida er salgs- og markedssjef Stein Harald Jørgensen hos den norske importøren Erling Sande A/S. Han sier at de første motorene er ventet til Norge i jul.
– Dette er motorer som vil passe fint en rekke av våre båter, som Askeladden C76, Ibiza 760, flere Capelli-modeller og nye Beneteau Barracuda 9 og Antares 9 under utvikling, sier Jørgensen.
Vekst
Ifølge Småbåtregisteret er Suzuki den nest mest utbredte motoren i Norge etter Yamaha. I Boca Raton skryter Herr Suzuki av at konsernet hadde en kraftig vekst i omsetningen i fjor, og at de tar markedsandeler i utenbordsmarkedet.
De siste årene har utenbordsmotorer blitt stadig mer populære over hele verden, og den nye DF 350 A passer godt på båter fra 26 fot og oppover. Tradisjonelt har båter i denne størrelsen vært utstyrt med innenbordsmotorer i Norge.