HYBRID: Greenline 58 Fly bygges i Slovenia.

Greenline 58 Fly får 11 solcellepaneler og produserer 3,6 kilowatt i timen

Greenline lanserer flybridgebåt på 18 meter og med hybridmotor.

Publisert Sist oppdatert

Båtmagasinet hadde i september 2019 en prøvekjøring av Greenline 48 Fly, en hybridbåt som også lager sin egen strøm med enorme flater solcellepanel. Den slovenske produsenten var tidlig ute med hybrid. Allerede i 2010 skrev Båtmagasinet/Båtliv om Greenline 33 som var kommet til Norge. Siden den gang har det skjedd mye. Den slovenske båtfabrikken har fått ny eier, og det er lansert en rekke båtnyheter der man kan velge mellom tradisjonell motorisering, hybrid og til og med elektrisk drift. I år kjøpte Canal Boats inn seks helelektriske bobåter fra Greenline for utleie i Telemarkskanalen. Valget falt på fire Greenline 39 og to Greenline 33.

Solcellepaneler

Nå vil den slovenske produsenten tette hullet mellom Greenline 48 Fly og flaggsipet 68 Ocean Class. Lanseringen er planlagt høsten 2022. Standard leveres den med tre lugarer, to bad og walk in closet for både eierlugaren og VIP-lugaren. Også denne båten vil få mulighet til å lage egen strøm, med 11 solcellepaneler over flybridgen. Disse produserer 3,6 kilowatt per time. Med hybridsystemet er det to elektriske motorer som yter 25 kilowatt, noe som da skal gi en fart på seks knop uten motorstøy. Rekkevidden skal da være 30 nautiske mil. Standard motor er Cummins dieselmotorer, på enten 610 eller 715 hesterkefter, som da leveres med hybridløsning. Prisen er fortsatt ukjent, men 48 Fly, som Båtmagasinet tidligere har prøvekjørt, koster om lag 7,5 millioner kroner.

Ikke størst

Men Greenline er ikke alene med å lage store båter som tilbyr alternativ drift. Nylig ble det kjent at østerrikske Silent Yachts, som har spesialisert seg på elektrisk drevne katamaraner, lanserte en ny 80 foter. Silent 100 Explorer ble første gang vist på Cannes Yachting Festival, og den første kundebestilte båten ventes å være klar i 2023.