Comeback med knallstart
Etter flere års pause kjørte 45-åringen Frode Sundsdal seg inn til en førsteplass i Formel 2.
I helgen var det båtrace før VM-sesongen braker løs 10. til 12. juni i Finland. Det blir det rekordstort startfelt, men det er lovende for det norske teamet EDH Racing.
Klok av skade safet Sundsdal litt i starten, men satset knallhardt og kjørte inn til tredjeplass i første løp, kun slått av den regjerende tyske mesteren Rupp Temper og mannen som satt pole posisjon (beste startspor) i VM-runden i Tønsberg, Stefan Hagin.
Heat nummer to gikk enda bedre.- Sundsdal kjørte seg inn til en andreplass.
Byttet propell
– Før finaleheatet tok propell ekspert Freddy Thompson et strategisk klokt valg, og byttet ut til en større propell med med toppfart. Vinden hadde løyet - og strategien var at man kunne bruke toppfarten på det lengste strekket, forteller Frode Sundsdal. Propellbyttet ga full uttelling, og han Sundsdal ble raskest i starten - og trakk i fra feltet fra starten. Inn til den første bøyen hadde nordmannen skapt en luke og svingte først. Etter det var det ingen vei tilbake for konkurrentene som forsøkte alle triksene i boka. Sundsdal hadde et svar til dem alle.
– Det ble en utrolig deilig følelse å vinne finalen i det tyske mesterskapet - at det gav nok poeng til en andreplass totalt er jo konge, sier en råfornøyd Sundsdal.
Mange løp i vente
Han er en erfearen båtracefører som har åtte verdensrekorder i hastighet, og i tillegg har tre VM-gull, et EM gull og åtte NM-gull. VM-serien som nå starter i F2 går over sju løp, og totalt er det 25 deltagere fra 14 nasjoner (oversikt over løpene nederst i artikkelen). Sundsdal skal også vøre med i Europamesterskapet som går i England i slutten av september.
Formel 2 består av katamaranbåter på 16 fot, og toppfarten er 200 kilometer i timen med hele seks G i svingene. Den relativt lille 16-foteren er motorisert med 200 hestekrefter.
– Trente en hjemmefavoritt
Sundsdal valgte å gjøre comeback under evalueringen av fjorårets båtrace i Tønsberg sammen med sponsorer og samarbeidspartnere.
– Vi kom frem til at vi manglet en lokal hjemmefavoritt, en båt som både publikum og sponsorer hadde et forhold til, sier Sundsdal, som også er mannen bak Tønsberg Båtrace og Tønsberg Boatshow.
– Spør du meg, hva jeg liker best, og føler jeg er god på – så er svaret å kjøre fort i båt, så den rollen, som lokal hjemmefavoritt hadde jeg veldig lyst på, sier Sundsdal.
10.–12. juni - Finland
25.–26. juni Italia
8.–9. juli Tvedestrand
5.–7. august Tønsberg
27.-28. august Litauen
10.–11. september Frankrike
7.–9. september Portugal