Nå kommer «Gyda» - tid for å passe ekstra godt på båten
Når mildværet kommer bør man passe ekstra godt på at båten ikke synker. Og ekstra på vakt bør du være nå som ekstremværet treffer Norge.
«Gyda» har truffet med full styrke, og flere ferge- og fjelloverganger er stengt som følge av uværet. Til VG sier vakthavende meteorolog Julie Solsvik Vågane ved Meteorologisk institutt at værfenomenet som kommer i morgen er det vi kan alle et atmosfærisk elv. Det vil si vind i høyden som drar med seg store mengde nedbør.
Isen smelter og slipper vannet inn
I fjor skrev SEILmagasinet om Are Wiik som advarte mot at flere båter kunne synke som følge av mildværet.
– Folk er ganske flinke til å se etter båtene sine når det er kaldt, men tar det litt mer med ro når det blir varmere igjen, sa den erfarne seileren. Blant annet kan sjøvannsfilter bli ødelagt som følge av frostskade. I et ødelagt filter kan vannet få fri adgang inn i båten når isproppen smelter.
I Holmestrand gikk en 38-foter ned i havna på søndagen. Mandag lå en annen 50-foter med slagside.
– Før jul har vi hatt fire episoder, og ytterligere tre bare i løpet av siste uke, sier daglig leder Bengt Eriksen til Jarlsberg Avis. Også Eriksen oppfordrer til å sjekke båten jevnlig på denne årstiden.
– Jeg ser noen har dårlige kalesjer og presenninger. Båtene fyller seg raskt opp med vann og slaps, og blir tunge. Ettersynet er på mange måter viktigere på vinteren enn sommeren, sier Eriksen til lokalavisen.
Mange sjekker ikke båten
Forsikringsselskapet If gjorde en undersøkelse i 2020 som viste at 32 prosent av båteierne stoler på at tilsynet i havn eller opplagsplass passer på båten deres. 20 prosent sjekker aldri båten om vinteren, og bare 13 prosent sjekker båten hver uke.
Nå som det kommer kraftig vind er det naturlig nok viktig å være trygg på at båten er godt fortøyd.
Noen generelle tips
- Selv om du har selvlensende båt er det viktig å huske at den ikke er selvtømmende i alle sammenhenger. Dreneringshull i skroget kan få motsatt effekt når båten blir tung.
- Hold tilsyn med vannlinjen etter langvarig og/eller tungt snøfall, spesielt hvis båten har skroggjennomføringer som vanligvis ikke ligger under vann.
- Sjekk at selvlensesystemet fungerer, og husk at stoppekranen skal være stengt når båten ikke er i bruk når båten ligger på vannet.
- Se til at presenningen er montert på en måte slik at snø kan gli lett av og ikke blir liggende. Og fest aldri presenning i støtter eller opplagskrybber. Vann som kommer seg til motorrommet og fryser igjen kan koste deg dyrt.
- Har du trebåt, husk at tungt snøfall kan få båten til å flyte dypere i vannet, slik at deler av skroget som ikke er trutnet, kan komme under vann. Det kan føre til lekkasjer og havari.