Båtliv for dummies:
Slik kveiler du tau
Ombord på alle båter er det tau, og tauene må kveiles opp når de ikke er i bruk. Her viser vi hvordan.
Tau kommer i mange fasonger, typer og lengder, men felles for alle er at de må kveiles opp når de ikke er i bruk. Vi kveiler tauet slik at det blir klart igjen til bruk neste gang uten floker eller annen kluss.
På «Christian Radich» var trossene så store at vi kveilet tauet i sirkler på dekk. Tauene vi bruker på fritidsbåter er imidlertid ikke tyngre enn at vi kan holde dem i hånden. Hold tampen i den ene hånden og kveil tauet med løkker i armlengde med den andre hånden. Med litt øvelse får du jevne og fine løkker i samme lengde. Noen ganger må du vri litt på tauet for å få jevne løkker, fordi det er tvist i tauet.
Når du nærmer deg enden av tauet, legger du tampen noen runder rundt kveilen og fører den gjennom toppen av kveilen for å låse denne. Enkelte bruker siste løkke til å låse kveilen, og da får de en fin løkke til bruk for å henge bort tauet.
Det er veldig viktig å kveile tauet. Når du skal fortøye må dette gå raskt, og da kan det ikke være kluss på tauet. Kveiling av tau er en del av det som på skuter kalles oppskvær: Vi rydder vekk utstyret som har vært i bruk under fart, sørger for at det ikke ligger tauvaser på brygga og sjekker at alt er i orden med båten og fortøyningene.
Og når vi skal ut igjen på tur, må vi sørge for at det er sjøklart ombord, og i det inngår å kveile opp fortøyningstampene.