Statsbudsjettet 2025:

MILJØFARE: Kvikksølv-lasten på U-864 har i tjue år både skapt stor bekymring på kysten og vært en hodepine for en rekke regjeringer.

Setter av mer penger til kvikksølv-ubåten

Den over 20 år lange sagaen om hva som skal skje med ubåtvraket ved Fedje får et nytt kapittel i statsbudsjettet 2025.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringen foreslår å sette av 50 millioner kroner til det videre arbeidet med å håndtere kvikksølvlasten U-864 førte da fartøyet ble senket ved Fedje i Vestland fylke våren 1945.

Siden vraket ble oppdaget på 150 meters dyp i 2003 har det vært mange planer om hvordan lasten på over 60 tonn kvikksølv bør håndteres. Ytterpunktene har vært full heving av vraket eller tildekking av både vrak og last.

Nå kan det synes som om sittende regjering har landet på en slags mellomløsning basert på anbefalinger fra et ekspertutvalg om å gjennomføre en trinnvis prosess for videre håndtering av ubåtvraket. 

– I revidert nasjonalbudsjett la regjeringen frem avgjørelsen om at vi vil undersøke om deler av kvikksølvlasten kan hentes opp, og deretter heve mest mulig av kvikksølvet. Til slutt vil vi dekke til vraket og området rundt. Nå foreslår vi å løyve 50 millioner kroner til den første delen av arbeidet, som er undersøkelsen av vraket, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) i en pressemelding.

Kystverket har fått i oppdrag å undersøke om det er mulig å hente opp deler av lasten. Etaten vil gjennomføre undersøkelsen i samråd med fagmiljøer med kompetanse innen subsea- og offshore-operasjoner, ammunisjonshåndtering og miljøsikring. Undersøkelsene skal etter planen gjennomføres i løpet av første halvdel av 2025.