Statsbudsjettet 2025:

STORE BÅTER: Flåm er en av landets mest besøkte cruisehavner. Nå skal det bygges landstrømanlegg for å beskytte verdensarvfjorden.

100 mill. til landstrøm i Flåm

Fjordene våre får mange cruisebesøk og luftforurensingen fra de gigantiske skipene er svært merkbar mange steder.

Publisert Sist oppdatert

I statsbudsjettet for 2025 legges det inn 100 millioner kroner i støtte til etablering av et landstrømanlegg i Flåm i Indre Sogn. Bakgrunnen er at Stortinget ba regjeringen om å finne tiltak som sikrer at cruiseskip kan anløpe havner i verdensarvfjordene også etter 2026. 

For om ikke lenge innføres de første kravene til nullutslipp i verdensarvfjordene. Kravene gjelder fra 1. januar 2026 for turistskip og ferjer under 10 000 bruttotonn. For større skip innføres kravene først i 2032. 

Flåm ligger innerst i Aurlandsfjorden, som er en av de fem verdensarvfjordene. Det er et viktig turistmål, og rundt halve arbeidsstokken har ifølge Aurland-ordfører Kjell Bøe Bjørgum tilknytning til reiselivet. 

I tillegg til Aurlandsfjorden har Nærøyfjorden, Geirangerfjorden, Sunnylvsfjorden og Tafjorden Unesco-statusen. 

– Vi er glade for å ha funnet en løsning som stimulerer til teknologiutvikling, tar hensyn til reiselivet og gir tilstrekkelig forutsigbarhet for næringen. Gjennom å bevilge penger til et landstrømanlegg i Flåm vil vi bidra til at cruiseskip fremdeles kan legge til kai i Aurlandsfjorden, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.

Bevilgningen blir gjort via en øremerket budsjettpost for Enova. Anlegget skal forsynes med en sjøkabel fra Aurland og vil ifølge Sogn Avis gjøre det mulig å elektrifisere langt mer enn kun cruisebåter. 

Allerede i dag trafikkeres strekningen fra Gudvangen i den tilstøtende Nærøyfjorden til Flåm av helelektriske turistbåter med en passasjerkapasitet på 400 personer.