Havila Kystruten
Hjem til dåp med kystens største batteri
Den 15. januar blir det dåp av det første av Havila Kystrutens fire nye skip «Havila Capella» i Fosnavåg på Sunnmøre. For øyeblikket befinner skipet seg sør for Biscayabukta – på vei til Bergen, med et batteri tilsvarende 600 Tesla X.
De fleste som ferdes langs kysten har et forhold til Hurtigruten. Etter en anbudskonkurranse ble Herøy-selskapet Havila Kystruten tildelt fire av 11 skip, og det nyeste tilskuddet til kystruten mellom Bergen og Kirkenes er nå underveis fra verftet i Tyrkia til Bergen. I forbindelse med anbudsutsettingen av kystruten ble det satt en del strengere krav på miljøsiden for å få ned miljøavtrykket fra skipene. «Havila Capella» som skal døpes den 15. januar er derfor en LNG Hybrid, og omtales av rederiet som det mest miljøvennlige skipet som kommer til å seile langs norskekysten de nærmeste årene.
600 Teslaer
– De nye skipene har batteripakker på 6,1 megawatt. Det tilsvarer over 600 Tesla X med de største batteripakkene, forteller administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten.
– Skipene vil kunne gå i rutefart i opp til fire timer på ren elektrisk drift i 8-10 knop, forteller Martini videre til Båtmagasinet.
– Reduksjonen i CO2 vil være rundt 25 prosent som er kravet i avtalen, og reduksjon i NOx og SOx er 90 prosent, sammenlignet med konvensjonell fremdrift, sier Martini.
Gass og strøm
Hybrid-skipene drives av LNG som produserer strøm til den enorme batteribanken.
Havila-skipene skal kunne seile Bergen-Kirkenes tur-retur uten å bunkre takket være en kapasitet på 370 cm³ gass, og hovedplanen er å bunkre i Bergen etter hver rundtur.
Planen er at «Havila Capella» skal gå i rute fra 1. desember.
Da konsesjonen for kystruten ble anbudsutsatt, delte myndighetene konsesjonen inn i to pakker for å åpne for andre aktører. I den forbindelse konkurrerte Havila seg til en pakke på fire skip, som erstatter fire av Hurtigrutens skip. Totalt må det 11 skip til for å betjene konsesjonen.