PokerRun «to the end of the world»
Fra brygga i Tønsberg skal deltagerne samle spillkort til Verdens Ende og tilbake. Beste pokerhånd vinner. – Vi har fått inn ti påmeldinger før nettsiden er lansert. De har googlet seg til det, sier Frode Sundsdal.
Den nyetablerte klubben, Tønsberg Motorsport Club i samarbeid med RacingFabrikken og primusmotor Frode Sundsdal inviterer Norges powerboat-elite til Tønsberg hvor det skal arrangeres poker run. Og en uke etter blir det nytt fartsfylt show i Tønsberg med etter hvert så tradisjonelle Tønsberg Båtrace, som arrangeres for åttende år på rad.
– Det er ingen hemmelighet at det har vært veldig tungt å være i eventbransjen gjennom pandemien, men vi står ennå, og er full av pågangsmot, sier Sundsdal når Båtmagasinet snakker med ham. Samtidig er han inne på den nye nettsiden for arrangementet som skal arrangeres om én dag.
– Se her ja, ti har allerede klart å melde seg på, legger han til.
Beste kort vinner
I Tønsberg Poker Run blir det ikke om å gjøre å kjøre fortest. Sundsdal forklarer at i et poker run er det ikke om å gjøre å komme først i mål. Han sammenligner det heller med et veteranbiltreff som kjører fra A-B i en kolonne.
– Man kjører alltid samlet med en ledebåt, også kalt Pacebåt i front. I løpet av arrangementsdagen samler deltagende båter inn fem konvolutter som inneholder et spillkort hver. Det er her poker-begrepet kommer inn, og gir konkurransen. Disse konvoluttene åpnes så under en samling etter endt kjøring, forklarer Sundsdal.
Det hører med at Arendal Poker Run arrangert av Neptun Powerboat Club og Rune Høgevoll står for Norges største treff. De gjennomførte to vellykkede treff i 2020 hvor man hadde korona-begrensninger på antall deltagere. Men I 2019 samlet Høgevoll og hans team over 50 deltagende båter og 380 deltagere. I år ryktes det av det er påmeldt 75 båter til Arendal Poker Run.
Sikkerhet først
Selv om ti båter allerede er påmeldt til Tønsberg Poker Run er det plass til flere. Det er satt en grense på 60 båter.
Når det starter fra Brygga i Tønsberg 1. juli går turen først til Havna på Tjøme for felles lunsj og underholdning, før kortesjen går videre til Verdens Ende og tilbake til Tønsberg.
Det blir forbudt å kjøre forbi lederbåten, som føres av racerbåtfører Pål Virik Nilsen som nå jobber med hastighetskurs i regi av Redningsselskapet.
For å kunne delta må båten bære preg av å være en powerboat. Sundsdal forteller at den da også må være over 25 fot, og den skal klare over 45 knop.
– Vi krever også at båtene skal være i god teknisk stand, og de skal ha dødmannsknap. I tillegg må de sørge for at det er redningsvest for alle om bord. Det er selvfølgelig nulltoleranse for alkohol. Og vi skal kjøre samlet, sier Frode Sundsdal som gleder seg mye til arrangementet.