VI BESØKER: Gunn Anita og Hans Habbestad ombord i Furuholmen båten 'Amigo' under helgens båt-treff i Furuolmenklubben i Son.
VI BESØKER: Gunn Anita og Hans Habbestad ombord i Furuholmenbåten "Amigo" under helgens båt-treff i Furuolmenklubben i Son.

Vi besøker "Amigo" og "Tiffany" i Furuholmen klubben i Son

Furuholmenklubben teller i dag 100 båter. I helgen satte de hverandre i stevne i Son. Vi har besøkt "Amigo" og "Tiffany". Se video.

Publisert Sist oppdatert

Richard Furuholmen

Richard Furuholmen

Richard Gustav Furuholmen (17. oktober 188727. mars 1963) var en norsk ingeniør og båtkonstruktør. Han ble født i Varteig ved Sarpsborg. Han tegnet sin første båt i 1906. Etter noen år i USA, der han arbeidet med teigning av motorbåter, jobbet han som båtkonstruktør i Oslo fra 1916. I 1919 startet han egen konstruksjons- og konsulent virksomhet. Furuholmen er særleg kjent for motorbåtene han konstruerte. Alene, eller sammen med andre, konstruerte han over 1500 ulike motorbåter.

Sammen med Otto L. Scheen, som han fra 1954 samarbeide tmed i firmaet Furuholmen & Scheen, konstruerte han flere redningsskøyter

Korreksjon: Fjordbåtprogrammet ble igangsatt under krigen, og ikke før. Fjordbåtene ble bygget ved 15 ulike trebåtbyggerier i Norge, men ingen i Son. Slik vi først hadde kommet i skade for å skrive

Ingeniør Richard Furuholmen var båtkonstruktør og levde blant annet av å selge tegningene sine til ulike kunder på 1920 og 30-tallet. Han tegnet alt fra små spissgattere til store redningskryssere. Furuholmen har tegnet over 1500 båter. Under krigen begynte han å tegne Fjordbåter. De ble overtatt av tyskerne og benyttet som patruljebåter. 

FURUHOLMENKLUBBEN hadde satt hverandre i stevne i Son.
FURUHOLMENKLUBBEN hadde satt hverandre i stevne i Son.

– Etter krigen viste det seg at Johan Faye i Son, som var en av Furuholmens samarbeidspartnere, hadde vært spion for England og gjort flere modifiseringer på motorene så det skulle bli vanskeligere for tyskerne å drifte båtene. Han ble dermed frikjent for å ha samarbeidet med tyskerne og frikjente dermed også indirekte Furuholmen, forteller Eivind Rabben, som er primus motor i Furuholmenklubben. Det var ofte pengesterke redere som bygget slike båter. Båtene gikk også under navnet salongbåter. Ofte hadde de ansatt styrmann ombord så de selv kunne kose seg med familie og forretningsforbindelser ombord. Dette var båter "alle måtte ha" skulle du ha en båt du virkelig kunne skilte med i de kretser. Furuholmen døde i 1963 og kompanjongen Otto Scheen drev videre. 

– Nå fikk båtene større uteplass og overbygg, de ble også skarpere i kantene i designet og linjene i båten, forklarer Rabben. Berg Olsens skipsbyggeri i Tønsberg og Faye i Son bygget mange av Furuholmenbåtene. 

– I dag kan du skaffe deg en brukt Furuholmen for rundt 50 000 kroner men de virkelig flotte større båtene må du opp i 750-850 000 for sier Rabben. Det er likevel mange som velger å investere i en slik båt fremfor hytte, slutter Rabben.

Espen Bergan er den stolte eier av "Tiffany" sammen med Gry Frugård.

Vi besøker "Amigo" og "Tiffany"

Båtmagasinet fikk komme ombord å besøke to av de vakre Furuholmenbåtene i Son. Hans Habbestad kjøpte sin Furuholmenbåt "Amigo" da han var 28 år. Nå er han 72. Sammen med kona Gunn Anita og tre døtre har båten vært familiens andre hjem i alle år. Om sommeren går gjerne ferden nedover Sørlandet. Kong Haakon ble fraktet ombord i denne båten da den var representasjonsbåt i Høyanger. – Jenta som stod på brygga og tok imot ham med blomsterbukett har senere vært ombord i båten, smiler Habbestad. Jeg fikk vite av kona at vi skulle ha barn ombord i båten. Nyheten ble feiret med en cognac fra en god årgang fra barskapet ombord. Furuholmenbåtene hjelper alltid hverandre ved kaiene. Ingen. går bare avgårde, men hjelper hverandre å legge til, da gjerne også longside utenpå hverandre, sier Habbbestad. 

Samboerparet Gry Frugård og Espen Bergan fra Sandefjord som eier "Tiffany" liker å pusse båt sammen. De har brukt tusener av timer på sin Furuholmenbåt og har også skjøtt på en meter fremme i baugen i konstruksjonen. – Flere synes det er som å banne i kjerka, men det er vi som eier båten, vi hadde behov for litt større plass da vi likevel måtte bytte ut et råttent og vannskadet parti av båten, og for oss har det fungert perfekt. Vi synes båten har blitt enda bedre å kjøre, smiler han. Det skulle Furuholmen ha visst ler jeg. Furuholmen selv hadde nok vært mektig stolt hvis han hadde fått oppleve den ansamlingen av flotte Furuholmen båter som nå er samlet i Son. 

I denne videoen går vi først bryggelangs, så du også kan få et inntrykk av alle de flotte båtene i Furuholmenklubben, før vi går ombord i "Amigo" og "Tiffany". God fornøyelse!