Etablerer ny skipslei
Merker innseiling til Grenland
Skipsleia i Grenland er en av de aller mest trafikkerte i landet, og nå jobber Kystverket med merking av en helt ny lei i Gamle Langesund. Arbeidet med å åpne opp og tilrettelegge den nye leia har pågått siden vinteren 2020-2021, og nå i juli jobber Kystverkets «OV Ryvingen» med å få på plass navigasjonsinnretninger mellom Gjeterøya og Langøya.
Farvannet mellom Langesund, Helgeroa og Porsgrunn er idyllisk og variert med en rik skjærgård. I dette farvannet er også skipstrafikken blant de mest hektiske i Norge. Farleisprosjektet Innseiling Grenland, som ble igangsatt allerede i 2015, skal gi bedre framkommelighet og økt sikkerhet for skipstrafikken i farleia inn til Grenland havn, og bidra til å redusere risikoen for uhell som kan føre skade på både liv og miljø, skriver Kystverket på sin hjemmeside.
Ferdig i september
Bakgrunnen for prosjektet Innseiling Grenland er den tunge satsingen for å utvikle Grenland havn til ei nasjonal servicehavn for enhetsgods med import til Østlandet og områder i Vest-Norge. På sikt vil dette medføre økt trafikk i innseilingen, skriver Kystverket, som nå er i den avsluttende fasen av prosjektet som ventes å være ferdig i september etter omfattende arbeider der en rekke grunner er fjernet og nye sjømerker etablert.
Innseilingen til Grenland er i dag delt i to hovedfarleier; Kjørtingløpet og Kalvenløpet, og går gjennom kommunene Bamble, Porsgrunn og Larvik. Kalvenløpet er innseilingen via Helgerofjorden og Kalven. Slik innseilinga er i dag blir den beskrevet som komplisert, vanskelig og sterkt trafikkert. Området er også spesielt utsatt for tåke, og har også stedvis krevende strømforhold, ifølge Kystverket.