NORSK BÅT FORLISTE I TYSKLAND: Nordmannen ombord ville ikke ha hjelp, selv om båten gikk på grunn og masta knakk.
NORSK BÅT FORLISTE I TYSKLAND: Nordmannen ombord ville ikke ha hjelp, da båten gikk på grunn og masta knakk.

Nordmann på grunn i Tyskland, ville ikke ha hjelp

En nordmann ombord i en seilbåt gikk på grunn i Tyskland, men ville ikke ha hjelp av redningstjenesten.

Publisert Sist oppdatert

Det var fredag kveld at en nordmann i 40-årene gikk på grunn på en sandbanke utenfor Norderney på den tyske nordsjøkysten, skriver VG.

Nordmannen hadde sendt ut nødmelding tidligere på kvelden, men posisjonen var usikker. Det var en båt fra den tyske redningstjenesten Seenotretter, som tilfeldigvis var i nærheten, som til slutt oppdaget båten, menmen på grunn av lavvann kunne ikke redningsskøyta komme helt opp til seilbåten. De forsøkte derfor hjelpe den norske seileren ved hjelp av en line. Han takket imidlertid nei til bistanden.

Da vannet igjen begynte å stige utover kvelden, økte også bølgene mot båten som altså lå grunnfast. Vinden var kraftig og bølgene høye.Det førte til at båten ble slått mot den sandbanken gjentatte ganger. Til slutt knakk kjølen. Kort tid etterpå led masten samme skjebne.

Hoppet i sjøen, ble revet bort

Nordmannen innså til slutt at seilbåten ikke var et blivende sted og hoppet på sjøen. Han ble så tatt av strømninger som rev ham bort fra sin egen båt. Til slutt klarte redningsmannskaper å få tak i ham, og dra ham om bord i redningsskøyta.

Der fikk mannen, som var sterkt nedkjølt etter å ha vært i det kalde vannet, umiddelbart medisinsk hjelp. Vel i land ble han tatt med til sykehus for en sjekk. Senotretters pressetalsmann Patrick Testa-Kreitz opplyser til VG at mannen var i relativt god behold da de overlot ham til ambulansepersonellet.

Tilføyd 12.6 2024: På Facebook avviser nå Kjetil Klopan at han takket nei til hjelp fra redningstjenesten. Han sier at han ble stresset av redningsmannskapene, og hevder at bedre kommunikasjon med redningsmannskapene kunne ha reddet båtene hans. Les mer om denne saken på seilmagasinet.no