«Skibladner» får selskap
Mjøsas hvite svane har fått selskap av en annen dampmaskin - «D/S Kaisa».
FØR-PREMIERE: Båtliv ble med på prøvetur utenfor Helgøya på Mjøsa i midten av september, to dager før den offisielle innvielsen av «D/S Kaisa».
For fire år siden kjøpte Helgøy-bonden Hans Jørgen Stabo-Eeg et skrog av en gammel klinkbygd varpebåt fra 1920-årene. Varpebåtene hadde opprinnelig en vinsj på hekken og ble brukt på de store Hedmark-innsjøene til transport og fløting av tømmer i eldre dager.
«Kaisa» har hatt både diesel- og bensinmotor i sine tidligere dager, men Hans Jørgen ønsket å finne en dampmaskin til den aldrende damen. Det skulle likevel gå enda tre år før den nye eieren sammen med kameraten Reidar Bakken fra Brummendal fant frem til den rette maskinen for «D/M Kaisa».
Kjøpte over internett
Hans Jørgen fikk god hjelp av kameraten Reidar Bakken, populært kalt «Harley-bakken» på grunn av sine motorkunnskaper, til å plukke ut riktig motor. Sammen bestilte de motoren over internett fra England for 70.000 kroner i vinter. Usett.
– Det var jo en risk å ta, men jeg måtte forte meg. Ifølge britisk lov er en maskin som er over hundre år gammel å anse som en antikivitet, og dermed forbudt å føre ut av landet. Den aktuelle dampmaskinen var 99 år, så jeg tok sjanse, forteller Hans Jørgen, som selv har hatt mesteparten av jobben med å skrog, propell og alt som ikke har med selve dampmaskinen å gjøre.
Både kull og ved
Maskinen kan bruke både kull og ved som «drivstoff», men går raskest på kull, som den også er beregnet på. Maksfarten da er rundt fem knop, mens den ved bruk av askeved gjør rundt tre og en halv knop.
Fakta om «D/S Kaisa»:
Modell: Klinkbygd Varpebåt fra mellom 1920 og 1930
Loa: 30 fot
Vekt: tre tonn
Motor: engelsk dampmaskin fra 1910 av uvisst merke, antatt styrke 15 hk
Maks fart: fem knop ved bruk av kull
Totale kostander: ca 145.000 kr
Spesielle kjennemerker: Mini-kanon på baugen