44 meter uten baugpropell
Skipper Bjørn Harald Dahl manøvrer den 44 meter lange båten i all slags vær uten baugpropell.
Vågaholmen, Helgeland
–I vinter hadde vi 40 sekundmeter vind over dekk (nær 160 kmt, red anm). Da kunne vi ikke stå oppreist ute i vinden, men båten tålte været, sier Dahl.
Han er skipper på hurtigbåten «Regine Normann», som går i trafikk på verdens lengste hurtigbåtstrekk på 202 nautiske mil, fra Svolvær i Lofoten til Sandnessjøen sør i Helgeland. – I dag morges hadde vi følge av flokk spekkhuggere på vei fra Lofoten, forteller han. Om de ligger godt i rute tar de gjerne en sving for å la passasjerene få med seg slike opplevelser.
«Regine Normann» er en 44 meter lang katamaran bygget i karbon i 2019. Båten ble bygget med to nedsenkbare baugthrustere, men disse virker ikke, ifølge Dahl. Dermed må skipper og styrmann manøvrere kun med hovedmaskinene akter.
Det holder i massevis. Båtmagasinet står på brua når Dahl legger til ved det gamle fiskeværet Støtt. Bukta er ikke stor, men med fire vannjeter fordelt på to skrog og 4600 hestekrefter, vrir Dahl båten rundt sin egen akse og legger elegant til med hekken mot vinden.
–Jeg liker godt å få hekken opp mot vinden. Da har jeg god kontroll på båten selv uten baugpropell, sier den erfarne kapteinen fra Lofoten. I denne videoen forteller han om sine opplevelser på brua i hurtigbåtfarten på Helgelandskysten.