Nytt symbol i sjøkartene
Med innføring av nye sjømerker, kommer det også nye symboler, men ikke alle kartprodusentene henger med.
Fleres steder langs kysten er det satt opp hurtigbåtmerkene med indirekte lys, såkalt HIB, og flere skal det bli. Disse merkene vil på sikt erstatte staker og lykter, og skal gjøre navigasjonen enklere, særlig om natten.
Selve lykten er opplyst, noe som skal gjøre det enklere for båtfører å vurdere avstanden i mørket. Merkesystemet er et resultat av Sea Cat-ulykken i Gulen i 1991. Lyssignalene fra lyktene var på den tiden ikke tilpasset katamaranens høye hastighet.
Disse HIB-merkene kommer i to størrelser, den minste som erstatning for ulike staker. 48 slike ble i vinter satt ut i Oslofjorden.
Les også: Kysten merkes om
Mangler symbol
I kartverkets «Symboler og forkortelser i norske sjøkart» fra 2013 har slike HIB-er fått et symbol, men det tar lang tid får dette er oppdatert i kartgrunlaget fritidsbåter benytter. Disse merkene er sære for Norge, og det gjø at det tar ekstra lang tid for de internasjonale kartprodusentene å legge inn disse symbolene.
Det skaper forvirring.
Du kan laste ned publikasjonen fra Karverket her.
Ser ut som staker med lys
Vanligvis vises HIB som store, grønne og rød staker med lys, men etter sommeren har Embark gjort som Gule Sider og markert HIB med en gul glorie, etter Kartverkets retningslinjer. Dette er et symbol på merkets indirekte belysning.
De store HIB-merkene er nummeret, men disse numrene er ikke ført inn i kartene. Nummeret er satt i stigende rekkefølge inn mot en havn. Oddetall skal du ha på styrbord og partall på babord. Hele tall, 10, 20 og så videre er satt av til sektorlykter.
Alle sjømerkene har et offisielt navn, men nummeret blir ikke ført opp i kartet, til tross for at Hansen ser verdien av det.
Det nye symbolet er for lengst på plass i proffe ECDIS-kart. Sjekk hva du har, og husk å oppgrader kartene.
LES: Kart og virkelighet
Sjøkart skal med enkle symboler gi en trygg seilas, men ikke alle kan lese kart. Vi gir deg en rask innføring.