Kommentar: Hole på skjæret

BESTE ÅRSTID: Vinteren er den beste båttiden, mener Hole på skjæret.
BESTE ÅRSTID: Vinteren er den beste båttiden, mener Hole på skjæret.

All grunn til bekymring

– Det gjenstår å se om bøying av aluminium – tilbake i opprinnelig tilstand – blir vårens forlystelse i båthavnene, skriver Hole på skjæret.

Publisert

Hvis du ikke er altfor optimistisk til sinns, er i grunnen vinteren den beste båttiden. Eller skulle være. Å ja? Har det klikket for oss? Nå igjen?

Sommeren kan være fin den, bevares. Badetemperatur i sjøen, en motor som brummer fornøyd, unger på vannski som hyler av fryd, fulle seil og fulle gjester og et kaldt glass vann i solnedgangen.

Men sommeren er jo også brennmaneter, fulle gjestehavner, tette toaletter, lekkasjer både over og under, verkstedutgifter som gjør at vinterens planlagte tur til Maldivene i stedet blir handletur til Strömstad - og skjær som ikke varsler om hvor de er. Da har vi222 ikke nevnt politibåten du ikke så da du planet i 30 knops fart i 5-knopsfarvannet.

Med 35 minusgrader de kaldeste stedene i innlandet blir det spennende å se hva frostvæsken har tålt.

Sånn sett er det en lettelse å se trucken løfte skuta på land i september/oktober. Da kan vi pakke plasten inn i presenning og innta vinterens hvilepuls. For på land kan det jo ikke skje noe galt? Plastkanner fylt med vann holder presenningen stram, slik at snøen sklir av, og naboens hus av en 40-foter tar av for de verste vinterstormene. Så da er det bare å glede seg over at opplagsplassen er det tryggeste sted på jord. Eller?

I vinter kom den første snøen som et syndefall av klebrige ispigger. Det gjorde at de hvite fnuggene som kom etterpå ikke skled av, men festet seg til ispiggene. Og det kom mange av disse krystallene! Sånn får man en effektiv test av hva stativet til Hans Christian Ørsted tåler. Ja, det var denne dansken som i 1825 var den første til å fremstille aluminium.

Ørsted fortjener all mulig honnør. Aluminium brekker ikke så fort, men det bøyer seg. Det gjenstår å se om bøying av aluminium - tilbake i opprinnelig tilstand - blir vårens forlystelse i båthavnene.

Men den største bekymringen har vi spart til slutt. Med 35 minusgrader de kaldeste stedene i innlandet blir det spennende å se hva frostvæsken har tålt. Det kan du sjekke om høsten, men det gjorde du vel ikke - all den tid det verste kuldeglefset har ligget på minus 15-20 de siste årene.

Sånn. Dett var dett. Vi har avlevert vår hilsen til dem som trodde at vinteren er en trygg tid for båten.