Ta båten opp når det fortsatt er litt varmt i luften slik at den rekker å tørke ut før kulda kommer. Da kan du også forberede litt av vårklargjøringen.
VÆR TIDLIG NOK UTE: Ta båten opp når det fortsatt er litt varmt i luften slik at den rekker å tørke ut før kulda kommer. Da kan du også forberede litt av vårklargjøringen.

Sjekkliste før opplag: Dette MÅ du gjøre

Vi har laget en sjekkliste over vedlikehold som kan gjøres både når båten ligger på sjøen og når de står på land. Mye av vedlikeholdet og klargjøring til våren kan gjøres om høsten. Og et minimum er at man sørger for å få drenert alt vann.

Publisert

Se sjekkliste og bilder lenger ned i saken

Når båten ligger i sjøen og man har tilgang på ferskvann er det alltid lettere å rengjøre den, både innvendig og utvendig. Start med å ta med hjem alle løse tekstiler som puter, sengetøy, redningsvester annet som kan bli angrepet av jordslag. Ta også i land portable navigasjonsinstrumenter. Husk at tyverier er like vanlig i vinterhalvåret, selv om båten står på et inngjerdet område. Ta også med kalesjen hjem og la den tørke, og skal den repareres er det alltid en fordel å levere den til en kalesjemaker om høsten.

Når båten er tømt, er det enklere å gjøre en grundig rengjøring. Det finnes en rekke effektive produkter i båthandelen som løser opp gammel skitt. Kjøleskap eller kjølebokser må vaskes grundig, gjerne med en klorinblanding, og la døren eller lokket stå åpent gjennom vinteren for maksimal ventilasjon. Åpne også alle skuffer og skap når rengjøringen er fullført.

Tøm alle tanker

Fyll opp ferskvannstanken og hell i et egnet rensemiddel og la denne blandingen stå i tanken i minst seks timer (kan variere mellom ulike midler). Kjør gjennom vannsystemet i noen minutter med ferskvannspumpen slik at blandingen havner i alle slangene også. Tøm tanken for alt vann. Åpne alle kraner og koble fra ferskvannspumpen slik at alt kan tømmes. Start pumpen (eller pumpene) et sekund og la det siste vannet sprute ut. De må ikke kjøres tørre for lenge.

Tøm også varmtvannsberederen hvis båten har en slik installasjon. En viss mengde blir vanligvis liggende i bunnen av tanken selv om båtens ferskvannssystem er tømt. Løsne varmtvannslangen på berederen eller åpne luftskruen på blandeventilen. Åpne også sikkerhetsventilen ved å vri knappen ett hakk mot klokken. Vannet vil nå renne ut via hullet i sikkerhetsventilen slik at tanken tømmes helt og man unngår frostsprengning.

En skvett frostvæske i toalettet

Sjøvannstoalettet og septiktanken bør tømmes ved en pumpestasjon før båten tas på land. Det kan være litt vann igjen i bunnen av toalettskålen og i avløpspumpen, som vanligvis kan tømmes ut via en liten plugg i bunnen. Noen systemer kan også ha en spylepumpe eller en magnetventil et annet sted i båten. Løsne tilkoblingene og tøm pumpen for vann.

Et toalettsystem består av en rekke deler og slanger hvor vann kan samle seg. Ønsker du å beskytte alle deler mot mulig isdannelse, kan du også helle i matolje eller en liten skvett blå frostvæske i toalettet og pumpe rundt. Men det sikreste er alltid å prøve å tømme systemet for all væske.

Et spørsmål som ofte dukker opp, er hvordan du vinterkonserverer toalettet ombord. Den beste løsningen er å alltid tømme toalettet for væske, pumpe rent og deretter tømme så mye vann som mulig via tappepluggen i sokkelen av pumpen. Jabsco anbefaler ikke bruk av glykol da det kan skade pakninger og få dem til å svelle, de har kommet med nye midler som skal være bedre, men ingenting som kan garanteres av Jabsco som produsent.

Drivstoff mister effekt

Drivstofftanker bør tømmes før vinteren. Bærbare tanker tømmes enklest på en miljøstasjon. Tøm også tanken til båtens varmeapparat, dersom båten har bensin utenbordsmotor og separat dieseltank til varmeren. For båter med faste tanker er det smartest å kjøre tanken så tom for drivstoff som mulig før båten tas opp. Under siste kjøring helles det en drivstoffstabilisator på tanken som beskytter drivstoffet. Slike midler er tilgjengelig for både bensin- og dieselmotorer. Ikke hell kondensfjerner i bensinen som en «gardering» mot vann, fordi blyfri 95 allerede inneholder cirka fem prosent etanol.

Ulempen med å fylle opp tanken, som noen foreslår, er at drivstoffet forringes over tid. Bensinen mister rett og slett effekten.

Båten på land

Når båten har kommet på land skal bunnen spyles så raskt som mulig. Da er det lett å fjerne groe og slim sammenlignet før det har tørket og satt seg. Rengjøringen gjør man enklest med høytrykkspyler, men pass på at du ikke skader noe. Vær ekstra forsiktig når du spyler ved for eksempel eksosrøret til dieselvarmere og faste lufteventiler til tankene.

Det bør også utføres mye motorarbeid om høsten slik at motoren er klar for start til våren. Gjør alt av olje- og filterskift, utskifting av sinkanoder og lading av batteriene dersom de skal oppbevares i båten over vinteren. De må også vedlikeholdslades et par ganger i løpet av vinteren. Når du lader tradisjonelle blybatterier, må du kanskje også fylle på batterivann. Gelbatterier og AGM-batterier er derimot vedlikeholdsfrie. Bruk en elektronisk lader som registrerer spenningen og slår seg av når batteriet er fulladet. Smør også batteripolene med syrefri vaselin eller batteripolfett.

Åpne ventilene

Sist, men ikke minst, må alt annet vann tappes fra steder der det kan bli stående over vinteren. Start med å åpne alle gjennomgående ventiler. Det blir alltid en viss mengde vann stående i en kuleventil hvis den lukkes, og det kan føre til at ventilene sprenges når dette vannet fryser til is. Åpne også bunnpluggen (hvis det finnes). Den sitter vanligvis på det laveste punktet på akterspeilet. Via denne kan du tappe ut alt vannet som er i skrogbunnen og som du ikke alltid kan se inne i båten. Men forutsetningen for at alt vannet skal renne ut er at båten står oppstilt med en viss vinkel.

Kjør opp så mye drivstoff som mulig fra den faste tanken og fyll på med en såkalt drivstoffstabilisator. Rundt 250 ml for 50 liter drivstoff. Kjør deretter motoren i noen minutter.
Kjør opp så mye drivstoff som mulig fra den faste tanken og fyll på med en såkalt drivstoffstabilisator. Rundt 250 ml for 50 liter drivstoff. Kjør deretter motoren i noen minutter.
Fyll vanntanken og hell i tabletter eller væske for desinfisering. La blandingen stå i noen timer og tøm deretter tanken.
Fyll vanntanken og hell i tabletter eller væske for desinfisering. La blandingen stå i noen timer og tøm deretter tanken.
Etter at du har drenert ferskvannssystemet, kan det fortsatt være igjen litt vann i bunnen av varmtvannsberederen. Sjekk i bruksanvisningen for anvisning av hvordan den skal tømmes.
Etter at du har drenert ferskvannssystemet, kan det fortsatt være igjen litt vann i bunnen av varmtvannsberederen. Sjekk i bruksanvisningen for anvisning av hvordan den skal tømmes.
Tøm septiktanken på en pumpestasjon og tøm også toalettskålen for vann via en tappeplugg i bunnen. Fyll skålen med matolje og pump rundt.
Tøm septiktanken på en pumpestasjon og tøm også toalettskålen for vann via en tappeplugg i bunnen. Fyll skålen med matolje og pump rundt.
Løsne koblingene i ferskvannspumpene og kjør pumpen i noen sekunder slik at den spytter ut det siste vannet.
Løsne koblingene i ferskvannspumpene og kjør pumpen i noen sekunder slik at den spytter ut det siste vannet.
Tøm alle løse drivstofftanker, inkludert den til varmeren.
Tøm alle løse drivstofftanker, inkludert den til varmeren.
Åpne dører eller lokk til kjøleskap og kjølebokser, og også alle dører og skuffer inne i båten slik at alle rom er godt ventilert.
Åpne dører eller lokk til kjøleskap og kjølebokser, og også alle dører og skuffer inne i båten slik at alle rom er godt ventilert.
Løsne batteripolene og spray med en avfukter som renser og forhindrer korrosjon. Lad deretter batteriene helt opp. Hvis du ikke oppnår en hvilespenning på litt over 12 volt, kan det være et tegn på at batteriet må skiftes.
Løsne batteripolene og spray med en avfukter som renser og forhindrer korrosjon. Lad deretter batteriene helt opp. Hvis du ikke oppnår en hvilespenning på litt over 12 volt, kan det være et tegn på at batteriet må skiftes.
Mye motorvedlikehold kan og bør gjøres allerede om høsten, som å skifte filter, oljer og sinkanoder.
Mye motorvedlikehold kan og bør gjøres allerede om høsten, som å skifte filter, oljer og sinkanoder.
Har båten utstyr som trenger mer omfattende vedlikehold er det lurt å levere dette til verksted allerede på høsten. Da har de fleste verksteder mer tid.
Har båten utstyr som trenger mer omfattende vedlikehold er det lurt å levere dette til verksted allerede på høsten. Da har de fleste verksteder mer tid.

.

Sjekkliste før opplag:

OKINNKJØP
Vask dekk og overbygg
Tøm kjøleskap og kjøleboks, åpne dørene
Tøm septiktanken
Desinfisering av ferskvannsystemet
Tøm ferskvannstanken
Tilsett drivstoffstabilisator på fast bensintank og kjør motoren noen minutter
Rengjør skap og stuerom
Ta med hjem
Brandfarlige væsker
Redningsvester – sjekk patroner
Propanflasker
Kalesje – sjekk behov for reparasjon
Næringsmidler
Portabelt utstyr, plotter m.v.
Nødraketter
Førstehjelpsutstyr
Sjøkart
Sengetøy

Når båten er på land:

OKInnkjøp
Drenér alt vann!
Løsne slangen til ferskvannspumpen
Løsne slangen til dusj
Åpne alle kraner i bysse, bad m.v.
Kjør ferskvannspumpen en kort stund
Løsne slangen ved toalettets spylepumpe
Kjør pumpen en kort stund
Åpne dekksgjennomføringen til septiktanken
Tøm varmtvannsberederen
Åpne bunnventilen i akterspeilet
Åpne gjennomføringen til selvlenserne
Øvrig arbeid før vinteren:
Rengjør skroget med høytrykkspyler
Vask fribordet
Tøm løse drivstofftanker, også til varmeren
Konservere motoren
Lad batteriene og løsne batteripolene
Sjekk sinkanoder – bytt dem om 50 prosent er tæret bort
Tape igjen lufteventilen til drivstofftanken
Fyll toalettskålen med 1 liter matolje
Tape igjen eksosen til dieselvarmeren
Åpne alla luker, dører m.v.
Skriv opp innkjøp til neste sesong
Dekk til båten

.