Mange søker båtlivet

–  Mange drømmer om båt, og bransjen må hjelpe dem, sa Mats Eriksson i Sweboat på Båtlivs bransjeseminar.

Publisert Sist oppdatert

–    Båtlivet er i vekst. Våre undersøkelser viser at over to millioner svensker, som i dag ikke har båt,  drømmer om båtlivet, sa VD Eriksson i  Sweboat da Båtliv (Norsk Maritimt Forlag) sist fredag arrangerte bransjeseminar.

– Like mange kvinner som menn drømmer om å komme seg på sjøen. De ønsker seg naturopplevelser, fellesskap og frihet, sier Eriksson og snakker engasjert om å avmystifisere båtlivet som noe dyrt og vanskelig.

–    Snittverdien av Sveriges en million båter ligger på under 80.000 kroner. Vi må fortelle om det enkle båtlivet, og den herlige følelsen av å være på sjøen, sa Eriksson til en lydhør forsamling av norske båtbransjefolk.

Gratis

Sweboat satser på flytende messer med fri entré gratis parkering for å trekke til seg mest mulig folk. Eriksson mener fokuset fra bransjen må rettes mer mot mindre og rimeligere båter, og han betrakter dagens lave bruktbåtpriser som en gyllen anledning til å rekruttere nye mennesker til båtlivet.

Sweboats hovedsatsing nå er å lokke nye målgrupper til båtlivet. En serie messer, kampanjer i magasiner, aviser og sosiale medier inngår i strategien der budskapet er å vise hvor enkelt og godt båtlivet er.

–    Vi fokuserer ikke på båten, men på båtlivet, på de gode opplevelsene, sa Eriksson.

Sweboat baserer kampanjene sine på solide undersøkelser om båtlivet, som Sweboat i en årrekke har gjennomført i samarbeidet med Transportstyrelsen. Denne kunnskapen legges også til grunn for systematisk lobbyarbeid på båtbransjens vegne overfor politikerne. Eksportstøtte, CE-merking og vrakpant er tre sentrale spørsmål Sweboat jobber med i forhold til Riksdagen.

Sweboat har laget en informativ nettside med mye informasjon om båter og båtlivet. Besøk Sweboats hjemmeside her.

Les også: Hvor norsk er Windy?