Mange søker båtlivet
– Mange drømmer om båt, og bransjen må hjelpe dem, sa Mats Eriksson i Sweboat på Båtlivs bransjeseminar.
– Båtlivet er i vekst. Våre undersøkelser viser at over to millioner svensker, som i dag ikke har båt, drømmer om båtlivet, sa VD Eriksson i Sweboat da Båtliv (Norsk Maritimt Forlag) sist fredag arrangerte bransjeseminar.
– Like mange kvinner som menn drømmer om å komme seg på sjøen. De ønsker seg naturopplevelser, fellesskap og frihet, sier Eriksson og snakker engasjert om å avmystifisere båtlivet som noe dyrt og vanskelig.
– Snittverdien av Sveriges en million båter ligger på under 80.000 kroner. Vi må fortelle om det enkle båtlivet, og den herlige følelsen av å være på sjøen, sa Eriksson til en lydhør forsamling av norske båtbransjefolk.
Gratis
Sweboat satser på flytende messer med fri entré gratis parkering for å trekke til seg mest mulig folk. Eriksson mener fokuset fra bransjen må rettes mer mot mindre og rimeligere båter, og han betrakter dagens lave bruktbåtpriser som en gyllen anledning til å rekruttere nye mennesker til båtlivet.
Sweboats hovedsatsing nå er å lokke nye målgrupper til båtlivet. En serie messer, kampanjer i magasiner, aviser og sosiale medier inngår i strategien der budskapet er å vise hvor enkelt og godt båtlivet er.
– Vi fokuserer ikke på båten, men på båtlivet, på de gode opplevelsene, sa Eriksson.
Sweboat baserer kampanjene sine på solide undersøkelser om båtlivet, som Sweboat i en årrekke har gjennomført i samarbeidet med Transportstyrelsen. Denne kunnskapen legges også til grunn for systematisk lobbyarbeid på båtbransjens vegne overfor politikerne. Eksportstøtte, CE-merking og vrakpant er tre sentrale spørsmål Sweboat jobber med i forhold til Riksdagen.
Sweboat har laget en informativ nettside med mye informasjon om båter og båtlivet. Besøk Sweboats hjemmeside her.
Les også: Hvor norsk er Windy?