Millionverdier til bunns på grunn av is
Det er meldt ising langs store deler av kysten og forsikringsbransjen frykter nå et synkesjokk for båteiere. Seinest for noen uker siden sank en båt til over 10 millioner kroner.
Det er kaldt, meteorologene har meldt ising, og mange båter ligger førtøyd ute. Dessuten er det mange som ikke har tilstrekkelig tilsyn.
- Hvert år ser vi at vinteren gir ubehagelige overraskelser for våre kunder, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige. Selv om de fleste fritidsbåter på markedet i dag er selvdrenerende så gir ikke dette noen garanti mot synkeskader. En forutsetning er at drenshullene ikke tetter seg. Med dagens værforhold øker synkefaren betydelig.
Når båtene fylles med snø og is, kan gjennomføringene i skroget til selvdreneringen komme så lavt i vannet at man får hevertvirkning og sjøvann renner inn i båten.
– Totalt havner rundt 500 båter under vann hvert år og mer enn halvparten av disse er selvlensende. Dersom ikke mange båteiere nå tar sine forholdsregler frykter vi mange skademeldinger de nærmeste dagene, sier han. Løv og skitt har bidratt til at mange båter har fått tettet selvlensingen og blitt fylt med vann.
– I kombinasjon med mye nedbør, kraftig vind og tunge motorer, gjør det at «hekken» går under vann, og båten synker, sier Rysstad.
Is øker faren
Mange har fått oppleve dette båtmarerittet. Beregninger Gjensidige har gjort viser at det er synkeskader for 50 millioner kroner i året.
– Med dagens værutvikling til det mer ekstreme, er det heller ingenting som skulle tyde på at tallet vil bli lavere i årene som kommer, sier han.
Selvlensende båter har et dreneringshull i skroget som i prinsippet skal tømme båten for vann. Ligger båten uten tilsyn, kan værforhold som vind, bølger, regn, snø og is bidra til det stikk motsatte. Nemlig at vann renner inn og ikke ut. Snø og is bidra til å tette igjen dreneringssystemet.
Ligger båten ute over lengre tid uten tilsyn og får en skade som følge av dette, kan det i enkelte tilfeller få konsekvenser for forsikringsoppgjøret.