«Maud» hjemme i Norge igjen:

EN VERDEN AV GYLLENBRUNT: Det er store dimensjoner om bord i «Maud» og man beveger seg rundt i en gyllenbrun atmosfære.
I HAVN: «Maud» ligger nå i havn ved Tofte på Hurum der hun blir liggende inntil et museum og varig hus blir bygd til Roald Amundsens historiske polarskute.
MOTOR: Denne enorme motoren var en gang en 240 hesters Bolinder.
VENTILER: Gjennom disse ventilene som det er ett sett av til hver av pontongene til «Jensen» ble det pumpet luft og vann inn for enten å heve eller senke lekteren.
ANKERSPILL: Ankerspillet til polarskuta «Fram» ble flyttet over i «Maud» og er noe av utstyret som ennå befinner seg om bord.
TANKER: Et helt dekk ble benyttet kun til tanker og stuing av proviant. Amundsen og mannskapet hans hadde med seg mat for fem år og 100 tonn diesel.
GAMMELT OG NYTT: En moderne og gammel verden møtes. Til venstre får man en ide om spantenes dimensjon.
SPANT: Spantene er finurlig konstruert i tre lag og løper uavbrutt rundt hele skroget fra esing til esing. Innenfor spantene sees garneringen, som også er velvoksent dimensjonert.
DYNEEMA: Dyneema-liner som dette løftet «Maud» opp fra havets bunn. Ved å feste en rekke «fallskjermer» til «Maud», som det så ble pumpet luft innunder, ble det produsert nok oppdrift til at båten hevet seg.
MODELL: En modell av «Maud» og historiske bilder på skottet er på plass i styrhuset til «Tandberg Polar».
VAKTLISTEN: I styrhuset til slepebåten «Tandberg Polar» er vaktlisten tusjet opp på magnettavlen. På tavlen er det også en modell av skroget til «Maud» og «Jensen» som prinsippene for heving og frakt av «Maud» kan vises ved hjelp av.
KOØYET: Hvert femte minutt under hele transporten hjem ble det kastet et blikk av den som var på vakt gjennom dette koøyet og akterover for å sjekke om alt var i orden med slepet som hang i enden av en 38 mm stålvaier.
TOFTE I HURUM: De nærmeste årene vil «Maud» befinne seg på Tofte i Hurum der båten vil bli klargjort til sin fremtidige tilværelse og mens planleggingen og byggingen av en «Maudheim» vil foregå.
MANNSKAPET: Et mannskap på syv fraktet «Maud» tilbake til Norge. Fra venstre Terje Mørkved, Bjørn Myrann, Jan Wanggaard og Stig Pettersen. Bak fra venstre mannskapet om bord i «Tandberg Polar»: Romas Masiulis, Jonny Vestvik og Frode Kristoffersen.
PÅ STRAM LINE: «Maud» hang på slep etter en 38 mm tjukk stålvaier fra Cambridge Bay til Vollen i Asker.
TIL VENSTRE: Fra Grønland til Vollen ble «Maud» fraktet i motstrøm med land til venstre og gjennom mektig natur.
LANDKJENNING: Bergen ble første anløp i en norsk havn, deretter i Stavanger.
VIND: «Jensen» og «Maud» lot seg ikke affisere av vind og bølger i nevneverdig grad og lå stødig aktenom «Tandberg Polar» på hele overfarten.
LAG PÅ LAG: Skroget til «Maud» skulle tåle alt. Det er kun 13 tommer mellom de vertikale spantene.
HJEM: Jan Wanggaard brakte i sommer polarskipet «Maud» hjem til Norge.

Balansegang på stram line

- Vi har jo balansert på en knivsegg med dette prosjektet. Enten ville vi lykkes eller mislykkes. Ingen mellomting, sier Jan Wanggaard, som i sommer brakte polarskipet «Maud» hjem til Norge.

Publisert Sist oppdatert

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER