Kalde fakta etter varm sommer
Etter den søte kløe kommer den sure svie, og nå er det forsikringsselskapene som får oppleve dette. Den rekordvarme sommeren resulterte i svært mange grunnstøtinger.
Man skulle kanskje tro at pent vær ga færre havarier enn dårlig vær, men slik er det ifølge statistikken ikke. Den enkle forklaringen er nok rett og slett at flere folk har vært på sjøen i år enn normalt, og mange har brukt båten mer enn de pleier.
I første halvår i år er det registrert 1862 havarier med fritidsbåter, en økning på hele 20 prosent fra samme periode i fjor. Forsikringsselskapet Atlantica kan fortelle at de i snitt har fått innrapportert tre grunnstøtinger hver dag i juli, og at hver grunnstøting koster mellom 60.000 og 120.000 kroner. Hundrekappene har med andre ord flydd ut hvert minuttet i den hektiske feriemåneden.
Vi regner med at forsikringsselskapene vil analysere skadetallene, og søke dypere etter årsakene til den sterke veksten i år. Paradokset er jo at veksten kommer samtidig som de fleste har fått topp navigasjonsutstyr, og båtene er bedre teknisk utstyrt enn noen gang.
Mange daycruisere har i dag mer avansert navigasjonsutstyr enn supertankere hadde for noen tiår siden. Vi har radar, baugpropeller og joysticks i fritidsbåter, og enkelte har til og med infrarøde kameraer. De færreste kan skylde på utstyret når det går galt.
Hvor er det da det svikter? Ofte er det nok dessverre kunnskapen og planleggingen det skorter på. Nettopp fordi vi har så mye flott utstyr luller vi oss inn i en forestilling om at alt er så enkelt. Vi er ikke så nøye med å lære oss staker og fyrkarakteristikker, og holder ikke oversikten over kart og kompass.
Vi kaster loss og stoler på at plotteren skal hjelpe oss ut av uventede kniper. Så stor vi der med nesa ned i skjermen når vi skulle brukt øyne og ører til å følge med på farvannet rundt oss, til det sier pang.
For noen år siden var det snakk om å innføre obligatorisk båtførebevis, men myndighetene bestemte seg for å gjøre kravet gjeldende kun for folk født etter 1980. Det var nok en tabbe. Sommerens mange havarier viser at flere kunne hatt god bruk for en oppfriskning av kunnskapene sine.
Basiskunnskaper om navigasjon og sjømannskap kunne ha spart samfunnet for store kostnader til redningsoperasjoner, redusert forsikringspremiene, og bidratt til økt sikkerhet på sjøen.