Sagastad Vikingsenter konkurrerer de med Norges største mediehus, som Dagbladet og VG, målt i antall følgere.
Sagastad Vikingsenter konkurrerer de med Norges største mediehus, som Dagbladet og VG, målt i antall følgere.

Vikinger størst på Instagram

Avsløringen av flaskepost og sjøsetting av Myklebustskipet har gjort Sagastad Vikingsenter til en global Instagram-sensasjon.

Sagastad Vikingsenter på Nordfjordeid har opplevd en eksplosiv vekst siden sjøsettingen av Norges største vikingskip, Myklebustskipet, i april i år. Med over 85 millioner mennesker nådd på sosiale medier og en økning fra 6 500 til nærmere 100 000 følgere på Instagram på under seks måneder, er senteret nå den nest største norske attraksjonen på plattformen, melder Vikingsenteret i en pressesmelding.

Flaskeposten som gikk viralt

Det største gjennombruddet kom i høst, da en flaskepost funnet under utgravingene av Myklebusthaugen ble delt som en reel på Instagram. På få dager fikk videoen over 24 millioner visninger, og konkurrerte med traileren til Tom Cruises nye Mission Impossible-film, som nådde 28 millioner visninger i samme periode.

Jacob Bredesen, Markeds og Teknologisjef ved Sagastad Vikingsenter som har knukket den virale koden.
Jacob Bredesen, Markeds og Teknologisjef ved Sagastad Vikingsenter som har knukket den virale koden.

– Interessen for vikinghistorien fra Nordfjordeid er enorm, sier Jacob Bredesen, ansvarlig for Instagram ved Sagastad. – Vi har fulgt opp med flere reels om funnet, som også har fått flere millioner visninger.

Overgår norske storaktører

Sagastads vekst på sosiale medier har vært formidabel. Vikingsenteret har passert etablerte aktører som Komplett.no og store museer som Vikingmuseet i Oslo og Roskilde. Nå konkurrerer de med Norges største mediehus, som Dagbladet og VG, målt i antall følgere.

– Vi har overgått alle prognoser og sikter mot 250 000 følgere innen 2025 og en million innen 2028, sier Bredesen.

Myklebustskipet setter Sagastad på kartet

Senterets store suksess startet med videoen av sjøsettingen av Myklebustskipet, som alene har blitt sett av over 65 millioner mennesker. Videoen er også blitt repostet av profiler som Visit Norway, hvor den fikk ytterligere 1,2 millioner visninger.

– Vi har nå ni reels som har nådd millionklassen, og 28 videoer med over 100 000 visninger, forteller Bredesen. 

Ser mot en storslått fremtid

Med planen om en ny, større sjøsetting i 2025, satser Sagastad på å tiltrekke seg både internasjonale influencere og kjendiser. Blant annet har de tidligere samarbeidet med Supercar Blondie, som delte en video av Myklebustskipet med sine 59 millioner følgere på Facebook.

– Neste sjøsetting kan bli det største arrangementet i Norge når det gjelder rekkevidde på sosiale medier, kanskje også i hele Skandinavia, avslutter Bredesen.