Åpnet nyrestaurert kanal

OPPGRADERT: Valrenna ved Digermulen i Lofoten - en kanal for fiskere og andre sjøfarende på 1800-tallet - er nå oppgradert.
OPPGRADERT: Valrenna ved Digermulen i Lofoten - en kanal for fiskere og andre sjøfarende på 1800-tallet - er nå oppgradert.

Oppgradert snarvei i Lofoten

Årsteinvalen, eller bare «Renna», er et kulturminne som slynger seg fra fjord til fjord sør for Digermulen i Vågan kommune. Kulturminnet er nå restaurert, noe som gjør at flere båter nå kan ta snarveien mellom to øyer i Lofoten.

«Renna» ble åpnet for trafikk i 1887, slik at fiskere og andre sjøfolk kunne komme seg raskere mellom Hinnøya og Årsteinøya, men også for å unngå tøffe værforhold i Vestfjorden.

Nærmere 150 år senere har Austre Vågan innbyggerforening oppgraderte dette kulturminnet med vedlikeholdsarbeid i form av mudring, melder Kystverket på sine hjemmesider. Jobben er gjennomført med støtte fra Vågan Havnevesen, Kystverket, Nordland fylkeskommune og Erik Berg Blomstrand, og utført av selskapet Ottar Bergersen & Sønner.

Når det er flo så er høyden under brua 2,5 meter. Etter oppgraderingen som var ferdig ved pinse-tider, er det nå en dybde gjennom hele renna på cirka 1 meter på fjære sjø.

Snarvei for flere

− Utdypning av farleia har vært vanlige tiltak i over 150 år. Mange steder finner vi trange partier og grunne sund som har vært vanskelige for ferdselen. Statens havnevesen gravde også ut seilløp som omtales som kanaler. De gikk over et eid, et smalt landstykke eller et område som ble tørt på lavvann. Kanalene skulle binde sammen to bukter eller havområder, enten for å spare tid, eller for å slippe unna utsatte havstykker og urent farvann, forteller konservator Kristine Moltu hos Museum Nord.

Flere kanaler

Kristin Moltu kan også fortelle at kanalene som regel har mur på en eller begge sider av løpet, men kan ellers ha ulik utforming, lengde og størrelse.

− Det ble gravd rundt 20 slike kanaler langs kysten. De fleste befinner seg på Vestlandet, her finner vi også to bevarte saltvannssluser. Arbeidene ble utført i tiårene rundt 1900. I Nord-Norge finner vi bare to kanaler, i Onøyvalen og Årsteinvalen.