Lader bilen fra båtens batterier
Trond Arvid Røsvik har eget kraftverk om bord. Båten har fremtidens løsninger i dag.
«Go Beyond» er min første seilbåt. Båten ble valgt med tanke på langtur. Jeg har drevet med kiting, så jeg vet litt om seiling. Vi hadde en liten motorbåt, men det var helt opplagt å velge seil, forklarer Røsvik. Kona har jobbet på en yacht, og selv om hun ikke deltok i arbeidet på dekk, kjenner hun til seillivet.
Han forteller om en kald start på båtlivet. Det var nesten vinter, og varmeapparatet gikk for fullt for å skape lunk under dekk, men midt på natten var det stopp. Spenningen på batteriene var for lavt.
Det var bare å kaste ut AGM-batteribanken. Det ene batteriet ble også varm, så det var noen alvorlige feil. Tanken var å sette inn et elbil-batteri, men det viste seg vanskelig med 12 volt systemet. Leaf har celler på 4,1 volt, og da ble spenningen for høy med fire, og litt lav med tre.
Etter mye søk, ente jeg opp med fire Winston batterier på 3,2 volt og 1000 Ah. Disse har også en mer gunstig kjemi for bruk i båt.
Kraftverk om bord
Batteripakken på «Go Beyond» er på 13,3 kWh, halvparten av energien i batteriet på elbilen Leaf. Til sammenligning har Tesla hele 90 kW.
13,3 kWh er mye strøm til forbruk. Fordelen med litiumbatterier er ikke bare at de kan lades kjapt. De kan også gi fra seg strøm svært effektivt. Med den kraftigste inverteren fra Mastervolt på 3000 watt, er det mulig å lade elbilen fra seilbåten.
Det må også komme strøm inn på batteriene. Det sørger to dynamoer på motoren til, ved siden av solcellepanelene.
Dynamoene kan jeg fjernstyre. Via PCen kan jeg sette både ladeeffekten og spenningen. Dynamoene kan til sammen lade på mer enn 300 A, forklarer Røsvik.