Bygde om redningsskøyte til turistbåt
Ole Tønder realiserte drømmen om å bygge om en tidligere redningsskøyte til hotell- og turistbåt. Sin første båt kjøpte han som 15-åring.
BÅTDILLA: Ole Tønder har vokst opp med båter og sjøliv. Til sommeren tar han med en gjeng til Grønland med "Haagbart Waage". Foto: Linn og Ørjan Krogh Hansen og private.
Kristiansund N;
Under et svømmestevne i Kristiansund i oktober var vi nærmere ti voksne svømmere fra Sverige, Danmark og Norge som valgte å bo om bord i den gamle skøyta «Haagbart Waage» som ligger til kai i klippfiskbyen.
Den tidligere redningsskøyta ble bygget ved Smedviks mekaniske verksted i 1968, og så bygget om av eieren Ole Tønder i 2007. Båten kan nå ta imot 12 overnattingsgjester fordelt på seks lugarer. Med stor salong i klassisk stil og bysse, dusj, to frysebokser og kjølskap er den knapt 23 meter lange stålbåten et godt alternativ til de langt dyrere hotellene et steinkast unna.
Før vi mønstret av fikk vi også med oss en tre timers fisketur, med det en østlendning vil kalle godt over gjennomsnittelig fangstresultat.
Ole Tønder (56 år) er oppvokst i Kristiansund, med sjøen og båtlivet som en del av de naturlige ingrediensene i barndommen og oppveksten. Før han kjøpte «Haagbart Waage» har han hatt en imponernende rekke båter opp gjennom årene. Noen har vært rene yrkesbåter mens andre har vært brukt som fritidsbåter og til familiemoro.
Har fortsatt konfirmasjonsbåten
Sin første båt kjøpte han for konfirmasjonspengene han fikk som 15-åring.
– Det var en Trifoil, en 14 fots plastbåt med 18 hk Evinrude på hekken. Jeg tror den kostet 3000 kroner i 1968. Og motoren fikk jeg av familien i konfirmasjonsgave, forteller Tønder.
Båten, som nå er 41 år gammel er vel tatt vare på, og brukes hele sommeren av familien.
I 1977 meldte imidlertid behovet for en større båt seg, og Ole Tønder gikk til anskaffelse av en gammel fraktebåt.
– Denne brukte jeg mange år på å rigge om til original seilskute. «Ella I» på 67 fot var opprinnelig en danskbygget skonnert, forklarer kristiansunderen, som tok kystskippersertifikat i 1977 og som også jobbet på tråler og slepebåt.
Turister og restaurant
I 1988 kjøpte Tønder så en hollandsk stålyacht på 54 fot; «Lady Zita» og drev med turistkjøring i fem år. Men året etter meldte igjen nye idéer og nye behov seg.
– I 1989 kjøpte jeg ei ferge på 100 fot og drev restaurant ved kaia, samtidig som jeg også kjørte noen turer med den, forteller 56-åringen.
Drømmebåten til slutt
Så, i 2003 kjøpte Tønder MS «Haagbart Waage».
– Det å kjøpe ei original redningskøyte av denne type og bygge den om til passasjerbåt og minicruisebåt har jeg ønsket i mange år, forklarer eieren.
«Hagbart Waage» har også vært engasjert i oljevirksomhet, blant annet som vaktfartøy på Ormen Lange-utbyggingen.
Skøyta var i 2007 på en ekspedisjonstur til Svalbard, og nå står en ny tur til arktiske strøk for døren.
Ole Tønder har nettopp signert en avtale som gjør at skuta den 1. august 2011 skal på ekspedisjon til Grønland med 12 personer om bord. Til daglig er det kortere turer i området utenfor Kristiansund som står på programmet.
Men, som om ikke det var nok med «Haagbart Waage» kjøpte Tønder også i 2006 kystvaktskipet MS «Thorsteinson»på 138 fot. – Den seilte et halvt år år for Kystvakta før vi fikk engasjement som Guard wessel et par år, før den ble solgt i 2008.
– Som du skjønner har jeg hele mitt liv vært opptatt av sjøen og båter, og til vanlig så hopper jeg om bord i min Nordkapp 16 fot skjærgårdsjeep og drar ut og prøver fiskelykken, avslører den blide nordmøringen som er kaptein og eier av den gamle redningsskøyta.
Les mer om «Haagbart Waage» her
Klikk på linken under og se den store billedspesialen med "Haabart Waage" og de andre båtene Ole Tønder har hatt.