REKORDSALG I JULI: Stein Harald Jørgensen

Motorer mye dyrere i Tyskland

Enkelte utenbordsmotorer koster nesten 50 prosent mer i Tyskland enn i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Salget av utenbordsmotorer i Norge har vært svært bra de siste årene. Etter at hk-avgiften ble fjernet i 2014 skjøt salget av motorer ytterligere fart.

 De norske prisene på utenbordsmotorer er svært gunstige sammenlignet med andre land, viser prislister Båtliv har sett på. Faktisk koster en 9,9 hester fra Suzuki 45 prosent mer i Tyskland enn i Norge, ifølge ferske prislister fra Boot i Düsseldorf som vi har sammenlignet med årets priser fra den norske forhandleren, Erling Sande A/S.

100 hk

Det er særlig på mindre motorer at prisforskjellen er formidabel. En 2,5 hester koster 5995 kroner i Norge, mens den koster 850 euro i Tyskland. Med dagens eurokurs på 9,5 kroner gir det en pris på 8075 kroner i Tyskland, med andre ord 35 prosent høyere pris enn i Norge. Prisene er inklusive merverdiavgift og det verdt å merke seg at merverdiavgiften i Tyskland er 19 prosent, mens den i Norge er 25 prosent, altså seks prosentpoeng høyere.

En Suzuki 9,9 BRS koster 23490 kroner i Norge og 34105 kroner (3590 euro) i Tyskland. En DF20 ARS koster 29490 kroner i Norge, og 38475 (4050 euro) i Tyskland.

100-hesteren er 23 prosent dyrere i Tyskland, der den koster 123.405 kroner (12990 euro) sammenlignet med 99990 kroner i Norge. 200-hesteren koster 179.990 kroner i Norge og 213.560 (22480 euro) i Tyskland.

 

90-tallet

Salgs- og markedssjef Stein Harald Jørgensen i Erling Sande mener at priskonkurransen i det norske markedet har gitt lave priser, og da særlig på de mindre motorene som kan fungere som rekrutteringsmodeller for større motorer.

–      Dette begynte så vidt jeg husker på 90-tallet som følge av at bransjen fant ut at det var smart å gjøre 10-hester segmentet til et «inn-trekker» produkt, for å kunne øke rekrutteringen til bransjen til påhengsmotor verdenen. Dette har ført til at alt fra de minste og opp til ca 20-30 hk er veldig billig i Norge, sier han.

Selv om utenbordsmotorene selges rimelig i Norge, viser regnskapene god lønnsomhet hos Suzuki-importør Erling Sande A/S. Norge slipper tollen på japanske produkter som EU-landene må betale, men dette utgjør ifølge Jørgensen kun fire prosent av prisen.

Båtliv har laget guider for valg utenbordsmotorer. Guidene er en del av vårt abonnementsprodukt.

 

Les også (gratis for abonnenter):

skjermbilde20160203kl.12.03.17

Populære påhengere fra 40 til 90 hester

 Prisras på de største motorene

 

 

skjermbilde20160203kl.12.00.41

 

 

Båtfolket velger utenbordsmotor

 

 

skjermbilde20160203kl.11.58.38

 Se alle våre abonnementsprodukter her.

Tor Hjelle viser Mercury