Lekre norske linjer
To lekre 24-fotere er blant årets heteste nyheter fra den norske båtbransjen. Vi har prøvekjørt Cormate T-24 og Sportmate 24. Se film og bildespesial.
Se bildespesial (foto: Frode Pedersen og Jørn Finsrud)
I 2006 overrasket båtdesigner Egil Ranvig med designbåten Cormate T-27. Båten ble kåret til årets båt under Sjøen for alle i 2007. Båtpressen roste den opp i skyene, både for design og kjøreglede.
Etter stadige forsinkelser er kompaktversjonen av Cormate T-27 nå sjøsatt. I tillegg til T-24 har Ranvig også utviklet Sportsmate 24, som baserer seg på det samme skroget.
– Den store forskjellen mellom Sportmate og T-24 er at T-24 først og fremst er en kompaktversjon av T-27. Den inneholder det samme som T-27, og er ment som et alternativ til en tradisjonell daycruiser. Sportmate er i større grad en landstedsbåt, men også litt sportsbåt.
–Ranvig mener Sportmate er for de som er interessert i å bruke den som en sportsbåt, men som også trenger en tradisjonell landstedsbåt. Den er lettere og gir en mer sportsfølelse.
Men noen billig landstedsbåt er det ikke. Prisen starter på 573.000 kroner, og fullt utstyrt med den dyreste motoriseringen koster den 900.000 kroner. Velger du T-24, som etter vårt syn ligger nærmest en walkaround, en rålekker sådan, starter prisen på 689.000 kroner. Aller dyreste 1.057.000.
Tøffing
Egil Ranvig forteller til Båtliv at Sportmate 24 er bygd med tanke på å kunne brukes røffere og til mer avansert kjøring enn hva T-24 er bygd for. Innerlineren er limt mot skrogsiden slik at innerliner og skrog i prinsippet er en kompakt enhet.
– I prinsippet har vi 35-40 millimeter kompakt skrog på mesteparten av skrogsiden. Båten føles da stiv og god, selv om man kjører den litt aggressivt. Den er bygd med tanke på å kunne brukes enda røffere og til mer avansert kjøring enn hva T-24 er bygd for.
SE FILM (teksten fortsetter under filmen)
Sportmate har en stor konsoll med eget toalettavluke foran. På prototypen var putene noe for store, slik at luka går inn i putene når de åpnes, men dette blir endret på. Med to centimeter kortere puter går luka rett opp.
Det er ikke noe unikt med toalett, men det er mange skjærgårdsjeeper som ikke har det. Inne i avluket er også en plate som dekker over foran toalettet, slik at man får en flat dørk. Her er det plass nok for at de minste kan duppe av når de blir trøtte på turen, kanskje det lille som må til for å gjøre båtturen mer behagelig.
Få de siste båtnyhetene på e-post hver fredag. Meld deg på Båtlivs nyhetsbrev
Soveplass
I T-24 er det kabin med overnattingsmulighet for to, med en halvannen meter brei køye med lengde på 2,15 meter. Inne i kabinen er det uvanlig bra med stuerom. I stuerommet under køya er det plass til vannski, fiskestanker eller annet som krever sin plass. Kabinen har elektrisk toalett, godt skjermet for åpningen til kabinen.
At Ranvig er en praktisk mann er det ingen tvil om. Styrbord for føreren har skapdøra integrert bordplate på innsiden. Inne i skapet er bordsøyla og en gassgrill På styrbord side er det vannkoker som er klar til bruk, håndtaket for lensepumpa og nettinglomme for solkrem eller andre småting.
Mestrer bølger
Styreposisjonen er noe for seg selv på disse to båtene. Her tenker man staks cockpit på et fly, bortsett fra at Ranvig har lagt vekt på at det skal være færrest mulig instrumenter for føreren å konsentrere seg om.
Båtlivredaksjonen testet begge båtene i Oslofjorden. Båtene utmerker seg med lavt drivstofforbruk, lite støy og kjørekomfort. Dette er båter man storkoser seg i. De eneste bølgene vi fikk bryne oss på var fra et konteinerskip, som etterlot seg store hekkbølger. Skroget oppførte seg eksemplarisk i bølgene, og landet med et lett svupp, som den mest elegante stuper treffer vannflaten. I Båtliv nummer åtte som kommer i butikkene i oktober kan du lese hele testen av disse to båtene.