OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Runabout ved bredden av Mjøsa

Runabout ved bredden av Mjøsa

NT yachts ved Mjøsa jobber med utviklingen av en runabout som skal være ferdig til høsten. Se skissene av Rivena 23.

Publisert Sist oppdatert

Navnet kan minne om Riva, det kan til dels utseende også, men Riva har italiensk opphav og NT yachts i gang med den første båten på Mjøsas østside.

Produsenten opplyser at Rivena 23 får skikkelig v-bunn.

– Disse båtene vil  tåle bølger i motsetning til de gamle runaboutbåtene som kun egner seg for flat sjø, sier Egil Kristiansen i NT yachts.

Overnatting for fire

Rivena 23 får et glassfiberstøpt skrog og all innredning bygges i tre-epoksy som skal gi trebåtutseendet. Skroget blir avrundet ved baugen, noe som gir et særpreg og i god plass under fordekket. Der får båten overnattingsmulighet for to. I cockpit blir det solseng som også kan brukes til overnatting.  Produsenten legger vekt på at dette er en båt som skal kunne lages etter kundens ønsker.

Designhjelp

– Når det gjelder utviklingen av disse båtene har det tatt noe tid fra vi tok over et havarert prosjekt til industridesigneren Bo Zolland tegnet det første designutkastet til Rivena 23, sier Egil Kristiansen ved NY Yachts, og legger til.

– Deretter fulgte en periode med egne forsøk på tegning som ikke var vellykket i det hele tatt. Den som virkelig har løftet dette prosjektet videre er industridesigner Oskar Johansen i Permafrost designstudio. Han har tatt utgangspunkt i mine idéer og greid å skape en fantastisk tre-dimensjonal illustrasjon med klassisk tegneteknikk. Sammen med ham var det mulig å føre arbeidet frem til dagens resultat, som er helt avgjørende for at kundene skal forstå hvordan båten blir i virkeligheten, sier han.

Ser an utviklingen

Han regner med at den første båten er ferdig til høsten. Skroget er allerede laget.

– Hvor stor produksjonsskala ser du for deg?

– Det blir et begrenset nisjeprodukt inntil videre, og det kommer an på hva som skjer videre med bransjen, sier Kristiansen. Kundegruppen han ser for seg er de med sans for estetikk.

Teknisk for Rivena 23

Lengde: 7 meter

Brede: 2,3 meter

Motor: Mercruiser 4,3 MPI

Maksfart: 40 knop

Sitteplasser: 5