Volvo Penta tilbake med påhengere
Det svenske selskapet kjøper hoveddelen av et amerikansk selskap som produserer digre utenbordsmotorer.
Utenbordsmotorer tar markedet fra båter med innenbordsmotorer. Å sette motoren på hekken gir båtprodusentene og forhandlerne mer fleksibilitet, og gjør det enklere for båteierene. Moderne påhengere er vel så driftssikre som innenbordsmotorer. Større volum gir også en høyere utviklingstakt, som gjør at påhengerne er mer moderne, støysvake og drivstoffgjerrige.
Store maskiner
Seven Marine er små i markedet, men har rekorden for å produsere de største maskinene. Seven Marine, basert i Milwaukee, Wisconsin USA har to modeller, en på 557 hester og en på 627 hester. Trenden går mot stadig større utenbordsmotorer, og at nå blir slike plassert på båter over 40-fot. Med Volvo Pentas strategiske oppkjøp vil de fange opp utviklingen som har kostet selskapet markedsandeler.
Seven Marine baserer maskinene på en kompressorladet 6,2 liter small-block V8 fra GM. Denne monteres liggende og koblet mot et ZF-gir med datastyrt lamellkobling. Seven-maskinene veier nesten et halvt tonn mens 300-hesterne fra de etablerte fabrikkene veier fra vel 270 kilo og opp til rundt 300 kilo.
Tilbake til påhengeren
Penta produserte sin første påhenger på 20-tallet, over ti år før Volvo kjøpte fabrikken.
På 60 og 70-tallet produserte Volvo Penta påhengere under navnet Archimedes og Cresent. Volvo Penta satte også navnet sitt på påhengere fra Honda, en motor du også kunne få med seilbåtdrev for innenbords montering.
Hvordan blir fremtiden?
Vil Volvo Penta lykkes bedre nå. Markedet ønsker større og kraftigere utenbordsmotorer, og det kan Volvo Penta nå levere. Ironien er et oppkjøpet av disse amerikanske maskinbeistene ble kjent dagen etter at Volvo annonserte at de helt vil gå over til elektriske biler. Kanskje ikke oppkjøpet er like smart på lang sikt.
Suzuki har akkurat lansert en 350 hester.
Les: Suzuki slår på stortromma
Les om 400 hesteren fra Mercury her