GAMLE POLITIBÅTER: Begge båtene selges nå på Finn.

Nå kan du kjøpe en pensjonert politibåt - eller to

Har du drømt om å eie en politibåt? To pensjonerte og slitne, men fortsatt raske politibåter skal nå selges.

De to pensjonerte politibåtene har hatt sin tjeneste i Vestfoldskjærgården og indre Oslofjord. Felles for begge er at de har et stort antall driftstimer, men samtidig har de fått jevnlig med vedlikehold og service. Og drømmer du om politibåt som fortsatt ser ut som at den er i tjeneste, blir du nok skuffet. Begge båtene har fått fjernet effekter fra politiet.

RIB

Protector 28 RIB patruljert i Sør-Øst politidistrikt, med utgangspunkt fra Tønsberg. Toppfarten med to motorer fra Mercury på hekken med til sammen 600 hestekrefter har gang vært rundt 60 knop. Går pensjonisten like fort i dag?

GODT MOTORISERT: Båten har to Mercury-motorer som er godt brukt, men har fått jevnlig service.

– Litt avhengig av propellvalg så har den en toppfart på rundt 55 knop, sier avdelingsdirektør for virksomhetstyring Gard Hagen i Sør-Øst politidistrikt

Protector fikk i sin tid skryt av tidligere båtsjef i den gang Vestold politidistrik, etter å ha blitt testet i grov sjø. Det var da denne båten med sin dype V-bunn kom til sin rett.

Selv om båten er strippet for politieffekter før salg har den beholdt alt utstyr.

– Radar og kartplotter er fra 2010. Båten er hardt brukt, men på en annen side har det også vært mye cruising og dager det ikke har vært så mye trøkk. Og båten er blitt servet godt gjennom årene med oljeskift for hver 200 time og nyere girhus på begge motorene, sier Hagen til Båtmagasinet. Det skrives i annonsen at båten har fått utbedret endel skader i pontong, dette er å anse som midlertidige reparasjoner. Takstmann anbefaler å skifte pongtonger.

Sør-Øst politidistrikt skriver i annonsen at båten selges til høystbydende med frist tirsdag 8. juni kl 18.

– Men foreløpig har vi ikke fått inn akseptable bud, sier Hagen.

Se annonsen (ekstern lenke)

Aluminium

Den andre pensjonerte politibåten som er for salg er en 30 fot stor aluminiumsbåt bygget av Henriksen Mek Verksted i Tønsberg i 1997. Båten ble forsterket og ombygget i 2010 for noen år til i tjeneste.

PENSJONERT: Slik ser den gamle politibåten fra Oslo ut som pansjonist.

– Motorrommet ser nesten nytt ut. Jeg har hørt at da den ble remotorisert ble det brukt 1,6 millioner kroner, forteller Robin Jahren som har hatt denne båten et års tid. Da båten ble remotorisert fikk den to nye Volvo Penta D6 på til sammen 870 hestekrefter, og den fikk vannjet. Og det er nettopp vannjet og den kraftige motoriseringen som trekkes fram som det unike med denne båten.

– Båten er ikke pen men det bør kunne finnes ett nytt bruksområde for denne som arbeidshest, eller med litt modifisering fritidsbåt, fortsetter Jahren.

Driftstiden oppgis å være hele 4000 timer, men også denne har i politiets tjeneste fått service hver 200 time på merkeverksted.

Se annonsen (ekstern lenke)