BÅTGLEDE for Agnes Ballari Høyer etter at pappas fetter reparerte motoren på hennes nyinnkjøpte brukte Pioner.
BÅTGLEDE for Agnes Ballari Høyer etter at pappas fetter reparerte motoren på hennes nyinnkjøpte brukte Pioner.

Båtglede er når pappas fetter fikser motoren

En Mercury fire hestekrefters motor fulgte med på kjøpet av den gamle Pioneren. Pappas fetter Petter Amundsen vakte den til liv.

Publisert Sist oppdatert

De fleste trodde vel kan hende at livet til den gamle motoren som fulgte med på kjøpet da Agnes på Røsholmen i Kragerø fikk kjøpt sin første båt, ikke stod til å redde . Den gamle motoren hadde for lengst stoppet, og selgeren var bare glad kvitt den. Ingen levnet det gamle skaberakkelet nevneverdig sjanse, men pappas fetter Petter Amundsen ville det annerledes, og når den dyktige organisten, skihopperen og ekspedisjonsmannen setter seg noe fore, gir han seg sjelden før han får det til. Nå også som påhengsmotorreparatør.

GIKK GRUNDIG TiL VERKS
GIKK GRUNDIG TIL VERKS

Suksess!

– Min fetters datter (12) fikk en Mercury 4 hestekrefters (to-takt) «med på kjøpet» av en Pionér 8’, forteller Amundsen. Den gikk ikke rundt når man forsøkte å dra den i gang. Jeg ble vist tillit da jeg tilbød min assistanse, og gjøv løs med kritikkforakt (lite å tape) og fulgte denne prosedyren:

1. Fylle sylinderen (kun én på denne motoren) med konserveringsolje og vippe motoren opp slik at den fikk virke i stempelet. Vente fem minutter.

2. Skru av snortrekket, frem med hammer og plankebit. Hamre den rundt til den etterhvert gikk lettere. Så bruke en flatfil på svinghjulet til å dra den rundt 20-30 ganger til.

3. Sjekke tenning og kompresjon. Alt ok der.

4. Sjekke bensintilførsel. Alt ok der også.

5. Starte. Jo, jeg fikk liv etterhvert, men den ville bare gå (og dårlig) med halv choke, før den knelte. Mistanke: avleiring i forgasseren. Den fikk tydeligvis for lite bensin i luftblandingen.

6. Grundig forgasserrens. Jeg måtte gjøre det to ganger da jeg overså problemet første gang: en delvis tilstoppet hoveddyseskrue, den som ligger nederst i flottørkammeret. Å se gjennom var ikke nok. Det manglet noen mikrometer åpning. Jeg burde ha skjønt det før, da det var mye avleiring i bunnen av skålen. 

7. Starte på nytt. Den virket! Også da choken ble dyttet helt inn (se video).

8. Justere saktefartsdysen. Denne måtte inn ca en halv omdreining for å gå optimalt.

9. Glede!