Ulikt syn på promille i båt -båtforening forlater KNBF
Promillegrensen til sjøs er en av årsakene til at Strand Båtforening i Bærum melder seg ut av Kongelig norsk Båtforbund (KNBF).
-Du har et like stort ansvar som skipper på en båt som sjåfør i en bil. Derfor bør promillegrensen senkes fra 0.8 til 0.2, sier formannen Rune Larsen i Strand Båtforening i Bærum til Båtmagasinet. Båtorganisasjonen KNBF vil opprettholde dagens nivå på 0,8.
Mistanke om promille
I nattemørke natt til søndag gikk en 20-foter på et skjær i Asker. Politiet kan ennå ikke bekrefte om alkohol eller rus var årsaken til den stygge båtulykken på Midtskjær utenfor Brønnøya, men de mistenker promillekjøring. Det er 5 knops fartsgrense i området. Etter sammenstøtet havnet fire personer i vannet og en storstilt redningsaksjon ble iverksatt.
Rune Larsen i Strand Båtforening er leder for en båtforening som aktivt arbeider for at skipperen skal holde seg edru når hun eller han har ansvar i en fritidsbåt. Strand Båtforening er med i organisasjonen «Av og til» som arbeider for å redusere negative konsekvenser ved misbruk av alkohol.
«Senk promillegrensen»
-Jeg kan uttale meg prinsipielt, uten detaljkunnskap om den aktuelle hendelsen, men ja, jeg mener tiden er inne til å senke promillegrensen i fritidsbåt ned til samme nivå som i bil, til 0,2 promille, sier Larsen til Båtmagasinet. Strand Båtforening har lenge vært en pådriver for god holdning til alkohol i fritidsbåter. I deres egen havn vaier et flagg som slår fast at «en ekte kaptein drikker kaffe, ikke Cava».
- Du har et like stort ansvar i en båt som i en bil, sier han og mener dagens promillegrense på 0.8 er for høyt. Det er på tide å ensarte lovverket, mener han.
- Jeg er ikke motstander av å nyte en øl eller et glass vin når båten ligger for anker eller i en trygg havn, men alt med måte. Selv etter at båten er fortøyd kan det oppstå uventede situasjoner. Været kan snu og båten må kanskje flyttes, sier han.
Ut av KNBF
Rune Larsen har sittet i KNBFs styre for region Øst. Promille i båt var et av temaene på båtforbundets siste Båtting i Bergen i april i år. Konklusjonen ble fortsatt støtte til den eksisterende grensen på 0.8. Etter båttinget har Strand Båtforening trukket seg ut av KNBF.
-Jeg kan bekrefte at vi har meldt oss ut. Organisasjonens holdning til promillegrensen til sjøs er endel av årsaken, sier han til Båtmagasinet.
- Ja, Båttinget fattet en resolusjon om fortsatt promillegrense på 0,8, etter en innstilling fra Sikkerhets- og utdanningskomiteen, sier generalsekretær Stig Hvide Smith i KNBF til Båtmagasinet. Komiteen har gjort en grundig analyse av ulykker med fritidsbåt to siste årene og konkluderer med at det ikke er noen fatale ulykker med promille under 1.3. Det er altså ikke bevist at en reduksjon til 0,2 vil gi noen effekt. Derfor støtter vi den nåværende lovgivningen, sier han.
-Tre år etter en stortingsbehandling av spørsmålet er ingen tjent med en ny politisk runde. Vi vet at avholdsbevegelsen ønsker omkamp, men det er ikke belegg som tilsier at det vil ha noen betydning, sier han og legger til:
- Alle holdninger fra båtforbundet skal være baserte på reelle fakta. Stig Hvide Smith sitter også i sjøfartsdirektoratets Sakkyndig Råd.
-Ja, det ble tallknusing på Båttinget i Bergen, men det endrer ikke vårt syn på at den generelle promillegrensen til sjøs bør senkes til 0,2. Vi som fører en båt har et minst like stort ansvar som sjåføren i bilen, sier Rune Larsen til Båtmagasinet.