FEIL: Du skal ikke rote til brygga, eller andres båter. Løse ender skal være i egen båt.
RIKTIG: Slik skal det gjøres. Unngå rot på brygga. Legg spring, slik at båten ligger i ro.
BLOGG: Johan J. Petersen (46) har seilt rundt jorden og til Antarktis og Arktis med 33-foteren «Sorgenfri» på 90-tallet. Han har seilt over fjellet med kite og langs hele norskekysten med museumsskøyta «Stavanger» uten motor. Til daglig seiler ...

Å fortøye en båt

Å fortøye feil er like unødvendig som å gå gjennom livet med kjerringknute på skolissa!

Publisert Sist oppdatert
BOK: Johan J. Petersen har lansert Knuteboka (Stikk og bruk)

Du skal normalt ikke feste fortøyning i egen båt og kaste hele kveilen inn på brygge/båt. Dette er forbausende vanlig og kan sammenlignes med å kaste hageavfall over hekken til naboen, kombinert med å gi 12-åringen bilnøklene og håpe at det går bra.

 

Metoden har flere meningsløse ulemper:

Det blir mer og rotete arbeid for personen som tar imot.

Du kjenner ikke knutekunnskapen og sjømannskapet til person som tar i mot og skal gjøre fast – kanskje han eller hun ikke kan det? Hvis det blåser og er krefter som virker på båten, tar det mye lengre kritisk tid enn om eget mannskap gjør jobben. Eget mannskap kan instrueres og på forhånd og du kjenner deres kompetanse.

Du mister kontroll over egen fortøyning når du overlater til andre å bestemme blant annet lengden av fortøyningen.

Du legger igjen masse tauverk som må oppbevares på brygga eller annen båt.

Alt tauverket må trekkes tilbake igjen når du skal gå. Det flerdobler med andre ord tautrekkingen både ved fortøyning og når du skal videre.

 

Metoden er med andre ord mer rotete, usikker, tar lengre tid, er uhøflig og er dermed dårligere sjømannskap.