STOR DISKUSJON: Fra første mai kan vannscootere bli lov som resten av fritidsbåtflåten, men det er et tema med sterke meninger.

Faktasjekket om vannscootere bråker mer enn andre båter

NRK har sjekket politikeres påstander om at vannscootere bråker mer enn andre fritidsbåter.

Publisert Sist oppdatert

I anledning av Stortingsvalget har NRKs Detektor gjort faktasjekk om forskjellige påstander. Onsdag gjorde NRK faktasjekk med bakgrunn i en uttalelse fra Venstre-politiker Rebekka Borsch. Hun hevdet at vannscootere er ekstremt mer høylytte enn andre fritidsbåter.

Flere kommuner har gått inn for forbud mot vannscootere, og et av argumentene som er blitt brukt er at vannscootere bråker mer. NRKs program Detektor har gjort faktasjekk om tre forskjellige påstander om vannscootere:

- Bråker vannskutere mer enn fritidsbåter?

- Utgjør de en trussel for andre?

- Må fuglelivet vike?

Støy

Her fikk NRK hjelp av lydingeniør Jarle Ellefsen fra Brekke & Strand Akustikk. De tok det de betegner som en stikkprøve. Først målte de støyen fra vannscooter. De målte gjennomsnittsnivå og nivåtoppene.

NRK kjørte en båt mot vannscooter, men ikke med samme motorstørrelse, noe som gjør denne testen mindre høytidelig. Motoren til vannscooteren var fire ganger så sterk. De valgte derfor å kjøre i samme hastighet. Og båten viste høyeste nivå på 80 desibel. Vannscooteren viste 79,5 desibel. Det ble også gjort en desibeltest med vannssooteren i høyeste nivå. Det ble da målt 88 desibel.

– Det tilsvarer en dobling av det øret oppfatter, sier Ellefsen til NRK.

Støyforsker Truls Gjestland har gjort målinger i  Oslofjorden hver uke i juli siden 80-tallet. Han sier til NRK at vannscootere har egenskaper som gjør at de bråker mindre, blant annet fordi de er lette og at det kreves mindre energi å flytte dem. Han trekker også fram vannjet-motoren som er mer effektig og at motoren er bedre innkapslet enn en utenbordsmotor.

NRKs faktasjekk:

Trussel og fugleliv

Faktasjekken viser at fugler kan bli mer skremt av vannscootere, men det er da kjøreegenskapene som trekkes fram, og ikke støy. Fugleforsker Arne Follestad trekker da fram stor fart kombinert med raske svinger.

– Det vil man også kunne få fra annen vannsport, som for eksempel kiting, der den eneste støyen kan være blafringen fra seilet, sier Follestad til NRK.

Når det gjelder trussel for andre trekker NRK fram statistikk. Etter at totalforbudet ble borte i 2013 har en vannscooterfører omkommet, mens det årlig dør om lag 30 mennesker som følge av bruk av fritidsbåt.

SE hele faktasjekk-sendingen fra NRK

LES hele faktasjekk-artikkelen til NRK