Har utviklet mer moderne VHF-pakke
Har VHF slik vi kjenner det i dag gått ut av dato? Det mener Vesper som har utviklet det de mener bør være dagens VHF-løsning.
Cannes/BÅTLIV:
Ser vi på en VHF fra 1993 og sammenligner den med en modell fra i år, kan man si at det ikke har skjedd mye. Vi treffer Jeff Robins som har tatt turen fra New Zealand til Cannes Yachting Festival. Han viser nettopp dette bildet, av en ny og flere tiår gammel VHF, nesten helt like. Han mener at det er på tide at VHF-en blir modernisert, og krydres med andre moderne løsninger som innebygd AIS og ankervakt.
Systemet fra Vesper heter Cortex, og minner fint lite om hvordan man har sett for seg VHF frem til i dag. Vesper har lagt spesielt vekt på brukervennligheten, med moderne løsninger som kan minne om en smarttelefon. Dette er et system som kan bygges ut med antall enheter etter behov.
Distress og MOB
Den svarte hovedboksen har flere tilkoblinger, og sender informasjon til de håndholdte enhetene, og eventuelt til og med til mobilen om man måtte ønske det. Det kan kobles opp inntil ti enheter. Robbins ser ikke bort fra at disse enhetene også etter hvert kan benyttes som en intercom, noe som kan være praktisk i større båter. I tillegg til de trådløse håndholde kontrollerne finnes det et alternativ med en som er helt lik, men koblet til med ledning - et noe rimeligere alternativ om man vil spare noen kroner. Alle de håndholdte enhetene har også en distressknapp for å sende ut nødmelding. I tillegg er det en mann-overbord-knapp. Trykkes den inn vises posisjonen på skjermen, slik at du lettere kan finne den kritiske posisjonen. Posisjonen deles da med alle de andre håndholdte enhetene.
Robust
De håndholdte enhetene bør tåle ganske mye. De er støtdempet i kantene med gummi, og glasset er av typen Gorillaglass, som skal tåle ganske så mye før det blir riper. Jeff Robins finner fram en trådløs enhet for å demonstrere.
– Som du ser er det veldig lett å skifte kanal, og man kan ha to kanaler som man raskt kan bytte mellom, noe man velger lett, siker Robins. Han vrir på hjulet, og kanalene sveipes i numerisk rekkefølge over skjermen før han velger kanalen han ønsket. Lyden er klar, og høres godt med sine inntil 86 desibel. Det eneste vi savner på denne første modellen er muligheten for å koble til handsfree, eller øretelefoner.
Robins bytter skjerm, og viser AIS-en. Her vises båter på koalisjonkurs. Og her kommer noe av det virkelig geniale, med en slik moderne løsning. En ting er at du raskt kan få frem hvilken kurs du bør legge deg på, for å unngå kollisjon - men du kan også lett kalle opp den aktuelle båten. Det er bare å trykke på touch-skjermen, og du får opp et symbol for å kalle opp akkurat den båten. På skjermen kommer da også båtens navn.
Ankervakt
Den svarte boksen har en såkalt AIS B/SO, altså en forbedret B-standard. Med GPS har den også innebygd ankervakt. Og skal du på land rekker nok ikke de håndholdte enhetene, så da brukes en applikasjon til mobilen.
Prisen for selve hovedboksen og en tilkoblet håndholdt enhet med ledning, koster om lag 22.000 kroner med norske avgifter. Hver enkelt trådløs enhet koster i overkant av 7000 kroner. Og ønsker man kun boksen, for så seinere å bruke trådløse enheter, koster den alene nærmere 16.000 kroner. Den svarte kontrollboksen vil motta oppdateringer, men det er lagt vekt på at dette skal skje når eieren selv ønsker det, og ikke på et eller annet ugunstig tidspunkt. Boksene trenger ikke sim-kort, men har innebygd oppkobling til mobilnettverk som følger med. For å få disse oppdateringene må det abonneres, og det koster om lag en hundrelapp i måneden, om du tegner for et år, eller et par hundre kroner i måneden om du ikke ønsker å binde deg opp. Du kan også bruke den uten å abonnere, men går da glipp av hyppige oppdateringer.