Knop & Stikk

Spleisemannen: Båtmannsknop

Terje Forsberg fra Sarpsborg har spleisa tau siden 1957. Nå lærer han bort de viktigste knutene som brukes til sjøs.

Publisert Sist oppdatert

Båtmannsknop er en sentral knute i bindefamilien, og blant de mest anvendelige knuter man har. Den kan strammes enkelt og festes rundt gjenstander for å binde dem sammen. MÅ IKKE FORVEKSLES MED KJERRINGKNUTE!

Båtmannsknop knytes med to åpne ender som slås sammen med to løkker. Knuten holdes sammen ved hjelp av kniping og friksjon.

Knuten slås ved å knyte venstre over høyre tamp, deretter venstre over høyre tamp, eller motsatt. Dersom den er riktig slått vil løkkene gli fra hverandre om man skyver tauendene inn mot knuten.

Båtmannsknop

Fordeler og ulemper

Fordelen med båtmannsknop er at den kan knyttes under en del belastning. Den er effektiv til å binde stramt rundt andre objekter.

Knuten tåler derimot ikke alltid høy belastning, og egner seg ikke alltid til oppgaver utenom sitt bruksområde. Man kan risikere at den ristes opp og kan være vanskelig å få opp etter høy belastning. Dersom den skal brukes for tunge løft kan det mange ganger være en fordel å slå den med såkalt slipp.

Mange tror at båtmannsknop er en god knute for å skjøte sammen tau, men dette stemmer ikke. Til skjøting skal man bruke skjøteknute, f.eks. flaggstikk.

Tauverk

Det er viktig å velge riktig type tauverk for båtens ulike funksjoner. Dersom man bruker feil tau kan dette få sikkerhetsmessige konsekvenser om bord.

Det finnes mange forskjellige type tauverk til båten. På båter og joller brukes tauverk til følgende funksjoner:

  • Skjøte- og falliner:
    Skjøteliner brukes til å justere seilenes vinkel mot vinden. Falliner brukes til å heise eller låre seilet. Ettersom disse justeringene bør være presise har skjøte- og fallinene lav fleksiblitet.
  • Ankerliner:
    Sterke tau med riktig dimensjonert bruddstyrke er viktig ved valg av ankerline. Ankerlinen kan bestå av en tung blykjerne som legger seg langs bunnen. Det er viktig at det ikke flyter og at de er beskyttet for UV-stråling.
  • Fenderliner:
    Ved anskaffelse av en fenderline må man ta hensyn til hvilken lengde og bredde man behøver avhengig av hvor stor båten og fenderen er. 
  • Fortøyningsliner:
    Fortøyningstauet bør ha god UV-bestandighet, ha gode sliteegenskaper og være av god kvalitet. Ved anskaffelse av en slik line må man ta hensyn til båtens størrelse og vekt, samt hvilke fortøyningsforhold som er tilgjengelig på brygga. En god tommelfingerregel er at fortøyninglina bør ha en bruddstyrke på 75% av båtens vekt.
  • Liner til garn og teiner:
    Smidig og robust tau som synker og er letthåndterlig å arbeide med. Slike tau bør tåle å ligge under vann over perioder og består gjerne i 50% polyester og 50% danline.

Seatronic anbefaler

Affiliate

Denne saken er skrevet som innhold av Båtmagasinets redaksjon, helt uavhengig av kommersielle aktører. Redaksjonens oppdragsgiver er leserne, og vi følger Vær-Varsom-Plakaten og Redaktørplakaten. Kjøpslenker i artikkelen henviser til aktører som betaler en provisjon for eventuelle kjøp fra lesere av artikkelen, og som dermed finansierer vårt redaksjonelle arbeid, gjennom affiliate-lenker.