Kurante båter rives bort
En av landets ledende importører av båter med utenbordsmotorer forteller at skjærgårdsjeeper og daycruisere nå rives bort.
Salgs- og markedssjef Stein Harald Jørgensen hos Erling Sande forteller at fjoråret ble veldig bra for marinedivisjonen i selskapet. Med koronapandemien skjøt etterspørselen etter båter fart over hele landet. Også i år har de problemer med å levere nok båter.
Erling Sande AS importerer Suzuki og Cox utenbordsmotorer og kjente båtmerker som Askeladden, Beneteau, Ryds, Capelli og Silver med flere.
Hvordan forventer dere at salget vil være i 2021, og hvilke båttyper og modeller forventer dere at vil selge bra i år?
–Det er fortsatt typiske familiebåter som selger best. Fornuftige skjærgårdsjeeper i prisklasse 150-250 000 kroner er bestselgere hos oss, sammen med daycruisere i klassen en til to millioner kroner.
Det er generelt høy etterspørsel samtidig som Covid-19 gjør det vanskeligere å få tak i produkter. Produksjonsbegrensninger og transportutfordringer gjør at det blir lange leveringstider og et kraftig «sug» etter produkter, sier Jørgensen.
Klarer dere å opprettholde full produksjon i disse koronatider? Får dere delene og servicen dere trenger fra leverandørene?
–Vi har lager i Norge og lang erfaring med å styre innkjøpene av deler selv. Det gjør at vi klarer å holde en høy service grad selv om det er utfordringer i leddene bak oss, fortsetter Jørgensen.
Hvilke trender generelt ser dere i båtmarkedet nå?
De som kjøpte seg båt for noen år siden får nå meget godt betalt for den. Men dersom de ønsker seg ny så må de til en viss grad være villige til å vente. Kurante bruktbåter er det som rives bort først, og de som vil ha ny båt må - litt flåsete sagt - stille seg i kø og vente på tur, avslutter Jørgensen.