European Powerboat of the Year 2025:

NOMINERT: Cormate Superutility 27 og Viknes 10 er begge nominert til den gjeve prisen 'European Powerboat of the Year'.
NOMINERT: Cormate Superutility 27 og Viknes 10 er begge nominert til den gjeve prisen "European Powerboat of the Year".

To norske nominert til «European Powerboat of the Year»

I kampen om den gjeve prisen «European Powerboat of the Year 2025» stiller i år to norske båter i finaleheatet.

Publisert Sist oppdatert

Juryen som har nominert båtene er sammensatt av båttestere og redaktører fra de mest anerkjente båtbladene i Europa, blant andre fra Båtmagasinet. «European Powerboat of the Year» er en av de viktigste prisene som verdens båtprodusenter kan oppnå.

Fem båter i hver klasse

Etter omfattende drøftelser har årets jury valgt å nominere fem båter i hver av de seks klassene. To av dem er altså er nye modeller fra norske båtprodusenter.

I klassen for båter opp til ti meter er Cormate Super Utility 27 nominert. Båtmagasinet har nylig prøverkjørt denne båten. Cormate Super Utility 27 kan leveres med utenbords- eller innenbordsmotor. I likhet med sine søstre, er dette en rask og elegant weekendcruiser, med enda bedre drivstofføkonomi enn sine forgjengere. Cormate overgår seg selv med den nye 27-foteren, konstaterte vår testreporter.

Cormate kjemper om tittelen med blant andre finske Axopar, som er nominert med sin nye 29 Cross Cabin, som også har fått gode skussmål i test av Båtmagasinet. – Axopar 29 er en innertier for alle som er på jakt etter en rask, sjøsikker, lettkjørt, trygg og likevel ganske forbrukssnill båt for hyttependling, skjærgårdstokt og - for kabinutgaven - gjerne noen helgeturer, oppsummerer vi i vår test av båten i sommer.

Cormate 27 og Axopar 29 prises begge til en startpris fra rundt halvannen million kroner og oppover, avhengig av motor og utstyr. De øvrige utfordrerne i denne klassen er Bayliner V 20, Boston Whaler 210 Vantage og Jeanneau Merry Fisher 895 Serie 2.

Tøffe utfordrere

Viknes 10 er det andre norske båten på listen over nominerte båter til «European Powerboat of the Year». Viknes er blant de få cabincruiserne som fortsatt produseres i Norge, og vestlandsprodusenten har havnet i en tøff klasse med sterke konkurrenter. Saxdor 340 GTWA har høstet internasjonal anerkjennelse for sitt moderne båtkonsept med utfellbare skrogsider og åpne løsninger, mens Italia Yachts 43 Veloce og Wellcraft 38 T-Top er båter som står sterkt i Middelhavslandene. Fokus 36 er en rask og elegant sportscruiser i det øvre kvalitetssjiktet fra Nederland.

– Viknes velger ikke radikale løsninger. Det ville da også vært meningsløst når selve konseptet er å bygge praktiske helårsbåter med solide sjøegenskaper. Men de mange store og små grepene som er tatt med nyheten er gjennomtenkte og trolig velkomne for båtfolk flest, skriver vi i sommerens testreportasje av Viknes 10.

Kåringen av vinnerne av «European Powerboat of the Year» er et av høydepunktene på den internasjonale båtmessen Boot i Düsseldorf i Tyskland i januar hvert år.

.

De 30 nominerte til European Powerboat of the Year: 

Opp til 10 m

  • Axopar 29 Cross Cabin
  • Bayliner V 20
  • Boston Whaler 210 Vantage
  • Cormate Super Utility 27 innenbords
  • Jeanneau Merry Fisher 895 Serie 2 

Opp til 14 m

  • Fokus 36
  • Italia Yachts 43 Veloce
  • Saxdor 340 GTWA
  • Viknes 10
  • Wellcraft 38 T-Top

14 m opp til 18 m

  • Azimut Seadeck 6
  • Beneteau Swift Trawler 54
  • FIM 50 Regina
  • Nimbus 495 Fly
  • Prestige F 5.7

18 m opp til 24 m

  • Cranchi 62
  • Ferretti Infynito 80
  • Pardo GT 75
  • Princess S 65
  • Wallywhy 100

Katamaraner

  • Dracan 42
  • Four Winns TH 36 Folie
  • Kattum K 28
  • Makai M 37
  • YOT 41

Elektriske båter

  • Axopar AX / E 25 Crosstop
  • De Antonio Yachts E 23
  • Frauscher x Porsche 850 Fantom Air
  • Riva El Iseo