Slik vil Pascal erobre elbåtverdenen
Pascal Technologies har utviklet en skrogteknologi som vesentlig minsker vannmotstanden. Vi fikk en tur på fjorden med konseptbåten med Carl Rehn. Se video.
Pascal Technologies har utviklet en patentert skrogteknologi som de påstår at kan halvere vannmotstanden. Det skjer ved at det er en kanal under båten med en vifte foran og en flap bak. Båten løftes dermed 10-15 centimeter opp fra vannet. På den måten dobles også rekkevidden.
Vann har mer enn 800 ganger så høy tetthet som luft. Alle som har forsøkt å løpe i vann, vet hvor tungt det er. Dagens batteriteknologi gir kort rekkevidde for båter som vil bevege seg fort gjennom vannet.
Pascal Technologies bygger ikke båter
Derfor er det særlig i elbåtmarkedet at Pascal Technologies har funnet interessenter for sitt skrogkonsept, selv om daglig leder Carl Rehn mener at skrogkonseptet bør være interessant for alle som vil bruke mindre energi på å forflytte seg på sjøen.
Båtmagasinet fikk en svipptur på Oslofjorden med selskapets konseptbåt på 27 fot. Pascal Technologies skal ikke selv bygge båter, men tilbyr skrogkonseptet til produsenter av båter og skip. Konseptbåten vi fikk prøvekjøre var drevet av en Evoy Breeze utenbordsmotor som yter 120 hestekrefter.
Batteripakken er på 125 kilowattimer, får Båtmagasinet opplyst. Motoren trekker rundt 60 kw og viften som pumper luft ca fem kw. Ifølge Rehn er vifte andre deler hyllevare, mens Pascal Technologies har utviklet softwaren som styrer det hele.
Nimbus Boats og Frydenbø Boats er blant aktørene som har vist interesse for skrogkonseptet til Pascal Technologies. Frydenbø har inngått en joint venture med Pascal Technologies, og sammen lanserer de det helt nye elbåtmerket Ripple Boats.