Leder Båtmagasinet 1 2021

NORSK: Hydrolift bygger båter i Norge og satser på elmotor fra norske Evoy.

Nå bygges det flere båter i Norge

Ryktene om norske båtbyggeres død er betydelig overdrevet. Nå er det vekst.

Publisert Sist oppdatert

Båtmagasinet har undersøkt økonomien til 24 norske båtprodusenter. Offentlige regnskapstall viser at norske båtprodusenter i 2019 hadde vekst i både omsetning og lønnsomhet. Fjoråret ble en enda større opptur, ifølge produsentene selv.

For 10-15 år ble norsk båtproduksjon dømt nord og ned. Kjente merkevarer flyttet produksjonen til lavkostland. Det er selvsagt vanskelig å konkurrere med timeprisene i Øst-Europa, men noe av forskjellen er i ferd med å utjevnes, samtidig som produksjonsmetodene endrer seg.

Like før jul prøvekjørte Pioner Boats det de påstår er verdens første båt i denne størrelsen som er blitt printet i 3D-printer av ett stykke materiale. Ifølge CEO Dag Eirik Thomassen hos Pioner vil 3D-printing bli satt i system som en del av framtidig produksjonsprosess hos en av Norges største båtprodusenter.

Elmotor

Og nyttårsrakettene hadde knapt rukket å lande før Hydrolift kunngjorde at de hadde inngått samarbeid med Florø-bedriften Evoy om å tilby modellen X-22 med elektrisk utenbordsmotor på hekken.

Det er moro at norske båtbyggere er i medgang, og det er moro med offensive satsinger. Norge ligger langt framme når det gjelder elektrifisering av nyttetrafikken. Og norske forbrukere er på verdenstoppen når det gjelder elbiler. Båtmagasinet hører ikke til dem som tror på en elektrisk revolusjon i fritidsbåtmarkedet med det første, men vi ser en rivende utvikling i alle bransjer for tiden, og da er det inspirerende å se slike initiativ her hjemme.

Fantastisk

Ibiza, Viknes og Saga har vist at det er liv laga for norsk båtproduksjon etter at de fleste naboene har flyttet ut eller lagt ned virksomheten. Og den som virkelig imponerer nå er Goldfish. Son-bedriften har laget førsteklasses båter i mange år, men først nå tar salget av. I 2019 omsatte Goldfish for 146 millioner kroner, opp 72 prosent fra 85 millioner kroner året før. Veksten gikk ikke på bekostning av lønnsomheten, og driftsresultatet endte på solide 17 millioner kroner. –Vi har hatt en fantastisk høst i 2020. Det er sivilmarkedet som vokser mest, og vi selger mer av alle modeller, sier gründer og styreleder Pål Sollie til denne utgaven av Båtmagasinet.

Nå investerer Goldfish i utvidet monteringskapasitet her i landet. Oppskriften ligger i å ta seg betalt for kvalitet. I Norge kan vi ikke konkurrere med lavkostland på rimelige standardprodukter, men vi ligger langt framme når det gjelder kompetanse og innovasjon. Vi lever i en global økonomi, og norske båtbyggere kan ta seg betalt for kvalitet.

Både hjemme og ute finnes det et marked for premiumprodukter.