– Dynamoen tåler litiumbatterier
Mange hevder at motorens dynamo blir skadet av litiumbatterier. Det mener Johan Fredrik Bruenech i Makspower ikke stemmer.
– Vi har installert litiumbatterier i over 1500 båter og har nå over 10 års erfaring, men har ikke sett noen problemer med varme dynamoer eller dynamoer som går i stykker når de lader litiumbatterier, fortalte Johan Fredrik Bruenech på et foredrag i Asker Seilforenings regi 31. oktober. Han går dermed mot ekspertenes råd, og mener at litiumbatterier kan installeres uten kostbare tilpasninger.
Les mer:
Minimalt med indre motstand
Det er mulig å dytte inn strøm i litiumbatterier i store mengder. De har ikke noen stor motstand, slik blybatterier har. Det gjør at dynamoen kan levere den strømmen den makter å produsere. Dette gjør også dynamoene varmere.
– Om du har en diger batteribank med blybatterier, så vil også disse sluke all strømmen dynamoen på motoren klarer å produsere, men det var ingen som advarte mot å installere digre batteribanker fordi dynamoen kunne knekke, forteller Bruenech. Han mener at dynamoene er bygget for å kunne levere den strømmen som det er oppgitt at de skal kunne levere. Han har ett råd: – Slutt å ta på dynamoen.
Les mer om Makspowers anbefalinger her
Mot Norboats anbefalinger
Norboat, båtbransjeforbundet i Norge, har utviklet en installasjonsveiledning av litiumbatterier i båt. De anbefaler båteiere å oppsøke fagfolk om du vil oppgardere til Litium. Dette fordi dynamoen vil produsere mer strøm med litiumbatteri. Mer strøm vil kunne medføre varmgang i kablene med fare for kortslutning eller brann dersom disse ikke har tilstrekkelig stort tverrsnitt. Det samme gjelder på forbrukssiden, dersom man har store forbrukere som for eksempel inverter om bord vil underdimensjonert elektrisk anlegg gi en økt fare for brann.
Les mer om Norboats anbefalinger
Konkurrenter med andre råd
– Hvis du har en gammel båt, med en gammeldags dynamo og kobler et litiumbatteri til den med kraftige kabler, så vil sannsynligvis ikke den holde så veldig lenge, ifølge Øyvind Raaen i Skanbatt i en artikkel i Båtmagasinet. Raaen er en av Bruenechs konkurrenter.
Det blir for enkelt å bare erstatte litium med blybanken uten å gjøre modifiseringer, sier Sverre Iversen, administrerende direktør i Gylling Teknikk AS. Han opplevde at dynamoene tok kvelden da de lanserte Optima-batteriene på markedet. Dette var blybatterier som tok imot mye mer strøm.
– Tidligere var det mange dårlige dynamoer, dynamoer som var ratet til 60 A, men som ikke tålte dette kontinuerlig. I dag får vi ingen slike henvendelser fra folk som opplever at dynamoen brenner på et Optima-batteri. Vi har ikke endret Optima-batteriene, så da er det grunn til å tro at dynamoene er blitt bedre, sier Iversen til Båtmagasinet.
Fordi batteriet ikke begrenser strømmen mener han at det trengs teknikk for å lure strømmen slik at dynamoen produserer mindre strøm.
Både Gylling Teknikk AS og Skanbatt anbefaler en DC/DC-lader, en lader som tar inn strøm fra dynamoen på den ene siden og leverer strøm ut på den andre siden.
Mister en fordel med DC/DC-lader
– Med en DC/DC-lader mister du en av fordelene med litiumbatterier. Det er nettopp at de lar seg lade opp veldig kjapt. Med en DC/DC lader vil det ta lengre tid. Min løsning er heller å bytte til en bedre dynamo, sier Bruenech. Med en DC/DC-lader fra Victron, som han også selger vil du lade med bare 30 A. Kjøper du en dynamo fra Brunech utviklet for å lade litiumbatterier så kan du lade opp til opp til 115 A, tre ganger raskere enn standard dynamo på en Yanmar-motor.