Test: Yamarin 59 SC og BR

LETT Å BRUKE: Begge modellene har elegante og funksjonelle løsninger som gjør det enkelt å bevege seg ombord. Softdeck på dørkene er standard, mens vannskibøyle er ekstrautstyr.

To vellykkede løsninger på samme skrog

Finske Yamarin oppdaterer flere av sine tidligere modeller med nye skrog og en mer elegant interiørlayout. Vi har testet nye Yamarin 59 SC og BR – den ene med sosiale og familievennlige egenskaper, den andre er en sporty skjærgårdsjeep.

Publisert Sist oppdatert

Yamarin har vært en av Nordens mest populære utenbordsbåter i klassen opp til 10 meter siden 1990-tallet. De to-tre siste årene har de fornyet hele modellprogrammet. Tilveksten består blant andre av volumselgerne Yamarin 59 SC og BR. I tillegg til ny layout, er det utviklet nye skrog som er litt bredere, litt lengre i vannlinjen og dermed noe mer kursstabile og lettere å kjøre.

Yamarin 59 SC er den klassiske skjærgårdsjeepen med store dørkflater og enkel passasje gjennom hele båten fra fordekk til motorbrønn. Store dørkflater er alltid en fordel ved sportsfiske eller når du trenger lasteplass. Til tross for at båten i første rekke skal være et funksjonelt transportmiddel, er komforten vel ivaretatt. 59 SC har en bred førerkonsollS med plass til to personer, en stor L-formet sofa med mange seter akter og en liten sittebenk foran konsollen på fordekket.

Yamarin 59 BR er en klassisk bowrider med to komfortable seter bak hver sin konsoll og en stor vindskjerm med luke og passasje i midten. Førerkonsollen er dermed litt mindre på bowrideren sammenlignet med senterkonsollbåten. Den øvrige dekkslayouten forut og akter er identiske på de to modellene.

Den største anbefalte motorstyrken er 115 hk, som gir en toppfart på nesten 40 knop med den noe lettere SC-modellen og rundt 37 knop med BR-modellen. 115 hk er et utmerket valg til begge modellene, og denne effekten gir nødvendig kraftoverskudd når båten belastes med mange personer eller mye last. Med 115-hester på hekken og riktig propell, planer den raskt og er lett å trimme til riktig trimvinkel. Begge båtene har en optimal marsjfart i fartsområdet mellom 25 og 30 knop. Da ligger også forbruket på fullt akseptable 0,8 og 0,85 liter per nautisk mil og støyverdiene er også bra med henholdsvis 91 og 84 dBA.

Oppsummert er dette to elegante og velutstyrte båter. Trimplan, vindusvisker og vannskibøyle finnes som ekstrautstyr og dette er tre detaljer som er vanskelige å ettermontere. Vannskibøylen høres kanskje luksuriøs ut, men den fungerer også som en stabil og etterlengtet rekke når man beveger seg i denne delen av båten.

Valget mellom disse to modellene må rett og slett styres av behovet. Begge har en meget høy finish med tanke på plastarbeid og interiørdetaljer. For den som ønsker en funksjonell transportbåt med god dørkplass er 59 SC det beste valget, og er du ute etter en mer skjermet familiebåt er 59 BR den optimale modellen.

SPEILVENDT: Yamarin 59 BR har en speilvendt planløsning forut med benk på babord side.
IDENTISK: Begge modellene har identisk løsning akter, med sofa og bra passasje ut i motorbrønnen. En fin løsning er at man ikke trenger å fjerne putene for å komme ned i stuverommene.