KOMMENTAR: KNBF tar ordet

KNBF om nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet: – Bra tiltak som smuldret hen

Utvalget KNBF satt i brukte mye tid på forhold som knapt krever menneskeliv, skriver generalsekretær Stig Hvide Smith i KNBF. 

Publisert

Båtforbundet ble invitert med på deltakelse i utvikling av den rykende ferske «Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet» som ble iverksatt av fem offentlige etater med Sjøfartsdirektoratet i spissen.

Planen er i to deler, en for næring og en for fritidsbåt.

Som medlem av Sjøfartsdirektoratets Sakkyndig Råd deltok Stig Hvide Smith i prosjektets «referansegruppe» på vegne av Båtforbundet innen fritidsbåt arbeidet. Det ble en meget lang prosess som tidvis ble irriterende på to områder, prosess og innhold.

I utgangspunktet hadde man de beste forutsetninger med mye dyktige folk involvert. Dessverre viste det seg at det ble benyttet mye tid på forhold som knapt krever menneskeliv, mens forhold som hvert år krever mange omkomne ikke ble tilstrekkelig behandlet.

Lavpromille (under 0,8 promille) krever nesten ikke liv på sjøen i Norge, men fikk enorm plass i arbeidet hvor etatene ønsker reduksjon. Hva angår havnesikkerhet hvor det hvert år krever titall menneskeliv kom dette helt i bakgrunnen. Likeså var kreativiteten i forhold til omkomne grunnet manglende vestbruk elendig. De mest vesentlige forhold ble ikke tilstrekkelig behandlet.

Videre var det en altfor stor treghet i prosessarbeidet, noe som satte sinnene tidvis i kok blant brukerrepresentantene hvor også Seilforbundet var representert.

Det er veldig fint med en nullvisjon, selv om slik visjon aldri kan realiseres. Men Båtforbundet hadde forventet langt bedre resultat enn det vi nå opplever mer som et politisk bestillingsdokument.

Det er også bra at etatene koordinerer seg innen et veldig viktig område innenfor sjølivet, og nå forventer vi at dette dokumentet ikke blir en papirtiger.

Båtforbundet vil enten alene, eller i samarbeid med andre interesseorganisasjoner innen båtlivet komme med en tydelig rapport til departementet, dette i håp om at dokumentinnholdet ikke bare skal bli politisk innlegg, men at vi også i fremtiden vil ha gode føringer for trygt båtliv.