Nå skal båtene på land
– I de store idrettene som friidrett, tennis og golf høres heia Norge. I båtsport er det annerledes. Der er den nye sporten å nedlegge båtplasser, skriver Hole på skjæret.
Norge er en av verdens fremste sportsnasjoner, og nå hevder vi oss ikke lenger bare i langrenn og kombinert der «ingen» andre er med. Nei, også i de store idrettene som friidrett, tennis og golf høres heia Norge. I båtsport er det annerledes. Der er den nye sporten å nedlegge båtplasser.
Verst ute å kjøre er båteierne i Bestumkilen i Oslo. Byrådet har foreslått at 200 båtplasser og 1 500 opplagsplasser skal fjernes. I stedet skal det bli boliger, barnehage og grøntareal på området.
Spesielt viktig må det være å få en barnehage med strandlinje. At ungene skal få sjøvann i bøttene sine må være et minstekrav. Så kan båtene fortøyes øverst i Akerselva. Med det styrtregnet som er spådd i årene som kommer, vil det ganske ofte komme en flom som kan bringe farkostene ut på fjorden igjen.
Spesielt viktig må det være å få en barnehage med strandlinje … Så kan båtene fortøyes øverst i Akerselva.
Oslo har boligmangel, og hva er vel mer naturlig enn at man nærmest nedlegger en båthavn for å få plass til leiligheter? Skulle det liksom være en menneskerett å ha båt? At Kongelig Norsk Båtforbund har holdt til i Bestumkilen i 112 år, kan ikke ha noen betydning.
Vi tipper at sykepleiere, bussjåfører og servitører kommer til å stå i kø for å få kjøpt seg bolig i Bestumkilen. For dette kommer nok til å bli leiligheter som det er vanlige folks tur til å eie. Beliggenheten ved sjøen kommer ikke til å få noe å si for prisen. Og grøntarealet skal bli for hele Oslos befolkning - eller rettere sagt for dem som har sykkel. For det skal selvsagt ikke bli mulig å parkere bilen. P-plasser er i MDG like populært som Klassekampen-abonnement blant Høyre-folk.
Men kan ikke disse Bestum-folkene bare flytte båten sin til Lakseberget ved Sandvika? Å nei, der skal 706 plasser bort når Bærum kommune skal lage grøntareal. Og når prosjektet er ferdig, er det omtrent halvparten som får tilbake plassen sin.
Fra MDGs landsmøte i blomsterengen meldes det at båtdeling er fremtiden. Og det selvfølgelig med elbåter. Det mente Kruser også - som startet båtpool i 2020. I juli ga selskapet opp, med et underskudd på 10,4 millioner før skatt.
Båtfolket i Oslo, de kan vel bare ta Kiel-fergen?