Elektrisk arbeidsbåt for foreninger
RS Sailing lanserer Pulse 58, en RIB med stor batteripakke, moderat forbruk og god rekkevidde.
Det er krevende å utvikle en liten elektrsik båt fordi tyngden av batteriene gjør at skroget ligger tungt i vannet. Det engelske selskapet som vanligvis lager seiljoller har utviklet en RIB for seilforeninger og profesjonelt bruk. Båten skal ha en battripakke som skal gi strøm for en dags bruk, og skal kunne lades opp over natten.
Smalt skrog
Pulse58 har et tunnellskrog. Skroget er som en trimaran, med et smalt hovedskrog, og ett støtteskrog på hver side. Skrogformen er tilpasset hastigheter under 20 knop, og vil gi mindre motstand gjennom vannet.
Typisk bruk for seilforeninger er korte intervaller på høy fart, og lange intervaller på lav fart.
Båten er utstyrt med en battripakke på 57 kWh som tilsvarer siste generasjon elbiler. Teknikken kommer også fra bilindustrien. Båten har samme type batterier som Nissan Leaf.
Batteripakken kan lades 7,2 kW, som gjør at batteriet lades opp i løpet av åtte timer.
Pulse58 skal gå opp mot 20 knop, og skal ha en rekkevidde på 35 nutiske mil på full fart. Det vil gjøre rekkevidden enorm på lavere fart.
Unik propell
Pulse 58 er utstyrt med en unik propell. Den skal gi flere fordeler. Propellen har et stor åpen aksel med propellbladene stukket innover. Løsningen skal ha blitt brukt på skip og baugpropeller. «RIM drive» skal være mer effektiv enn tradisjonell propell, og gi noen prosent bedre rekkevidde. Propellen øker også sikkerheten. Akslen beskytter propellen som er en fordel når personer skal hentes opp fra vannet, og når båten skal inn på grunt farvann. Faren for å få tau i propellen er begrenset.
Smarte løsninger
Utviklerne har laget egen elektronikk for båten, som vises på en Raymarineplotetter. Elektronikken gjør at brukeren vet nøyaktig rekkevidde og forbruk. Båten har også en smart dødmannsknapp. Dødmannsknappen identifiserer brukeren, og hver bruker kan få en egen brukerprofil. Foreningen kan f.eks sette fartsbegrensninger, slikt at uerfarende brukere ikke kan kjøre fort.
Båten er også fornuftig utformet. Den har en nesten åpen hekk, som gjør det enkelt å få personer opp fra vannet. Den har også en solid slepebøyle bak jockeysetene.
En million
Båten er dyr, med en pris på 99 950 euro, eller ca en million kroner. Men for å være en elbåt med stor batteripakke, og lang rekkevidde, så setter den en ny prisstandard.
Like båter blir brukt mye i foreninger, og bruken gir høye kostnader, ikke bare i drivstoff, men også service og vedlikehold.