Laget for å kjøre styggfort
Mercurys nyeste utenbordsmotor Racing 360 APX er ikke laget for weekendturer.
Har du sett på båtrace har du trolig også sett at båtene har vært motorisert med Mercury. Nå har den amerikanske produsenten utviklet en ny motor for båtrace. Mercury Racing V8 i Apex-serien er nemlig designet for Formel 1-tunnelbåtkonkurranse, ifølge Brunswick i en pressemelding.
– Den nye konkurransemotoren Mercury Racing 360 APX er en kraftig firetakts V8-e som er spesielt konstruert til Formel 1-tunnelbåter for UIM F1H2O-verdensmesterskapet. 360 APX er den første modellen i en ny serie med Mercury Racing Apex-utenbordsmotorer som er beregnet på konkurranse på lukket bane, og den kan leveres fra sensommeren 2020 til kvalifiserte racerteam, skriver produsenten Brunswick Marine i pressemeldingen.
– 360 APX innvarsler en ny æra med motorer til denne premiumklassen med tunnelbåtrace. Den kombinerer en slitesterk firetakts motorblokk med en fantastisk ytelse, og vil kreve mye mindre vedlikehold enn totaktsmotoren som for tiden er i bruk i F1H2O-verdensmesterskapet, forteller Stuart Halley, sjef for Mercury Racing.
UIM F1H2O-verdensmesterskapet er flaggskipet i den internasjonale serien av motorbåtrace med enkeltseter på lukket bane. I serien konkurrerer verdens ledende F1-team med katamaraner med tunnelskrog. Brunswick skriver at de her tar hårnålssvinger i mer enn 145 kilometer i timen og har en toppfart på 225 kilometer i timen på rette strekninger. Det tilsvarer henholdsvis 78 og 121 knop.
360 APX er utviklet ut fra Mercury Racing 300R, hvor induksjonssystemet, midtseksjonen og kalibreringen er ny. Det samme gjelder overdrive-girsettet, som gir 9600 omdreininger per minutt på propellakselen, og digital styring som gir jevnt og presist gasspådrag. Toppdekslene og drivakselhus-dekslene er bygget av lett karbonfiberkompositt med et robust hurtigutløsende låse- og tetningssystem for enkel tilgang til midtseksjonen.